do roku 2023
do roku 2023
Dochody bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom transferów bieżących do budżetu.
Dochody majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na skuteczność działań w zakresie pozyskiwania dodatkowych środków na inwestycje.
Dochody własne na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom samodzielności finansowej jednostki i poziom elastyczności budżetu.
Dochody unijne na mieszkańca
Wartość wskazuje na aktywność jednostki w zakresie pozyskiwania środków zewnętrznych.
W 2024 r. najistotniejszym źródłem dochodów były wpływy z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), które wyniosły ponad 70,2 mln zł. Stanowiły one 30,8% wszystkich dochodów. Drugim co do wysokości dochodem były wpływy z subwencji ogólnej, które wyniosły ponad 41,3 mln zł, co stanowiło 18,1% wszystkich dochodów. Wpływy z podatku od nieruchomości były trzecim co do wielkości źródłem dochodów i w całej strukturze budżetu stanowiły 16,7% dochodów ogółem. Dochody te wykonano w kwocie blisko 38,2 mln zł i tym samym były najistotniejszym źródłem dochodów własnych w 2024 r. Trzy najistotniejsze pozycje po stronie dochodowej budżetu gminy składały się łącznie na 65,6% wszystkich dochodów. Wśród dochodów własnych oprócz wpływów z podatku od nieruchomości, istotne były również wpływy z innych lokalnych opłat pobieranych przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie odrębnych ustaw (ponad 10,6mln zł).
do roku 2023
Pozyskane dotacje i środki na inwestycje w 2024 r. stanowiły 5,17% dochodów ogółem. Wartość wykonanych dochodów z tego tytułu w 2024 r. wyniosła 11.795.663,94 zł, z czego 2.368.902,86 zł było środkami pochodzącymi ze źródeł zagranicznych, zaś 9.426.761,08 zł pozyskano z budżetu państwa, funduszy celowych i innych źródeł.
Więcej na temat projektów inwestycyjnych zrealizowanych z dofinansowaniem można zobaczyć w zakładce Inwestycje.
do roku 2023
do roku 2023
Wydatki bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom środków jaki przeznaczano na realizację zadań bieżących jednostki.
Wydatki majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom nakładów na realizację inwestycji oraz przyjęte priorytety w zakresie realizacji zadań własnych.
Środki własne
na inwestycje
Wartość nadwyżki operacyjnej pomniejszona o spłatę długu. Wskazuje na zdolność do realizacji inwestycji bez pozyskiwania finansowania zewnętrznego.
Wydatki zrealizowane
z dofinansowaniem
Wartość wydatków zrealizowanych z udziałem środków zewnętrznych. Świadczy o aktywności JST w zakresie pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania.
W 2024 r. Gmina Raszyn najwięcej środków przeznaczała na realizację zadań z zakresu oświaty i wychowania. Łącznie z wydatkami na edukacyjną opiekę wychowawczą, obszar ten pochłonął ponad 89,2 mln zł, co stanowiło 40,9% całego budżetu. Obecność wydatków oświatowych na pierwszym miejscu w strukturze wydatków gminy wpisuje się w standardowy obraz tej części budżetu większości gmin i miast w Polsce. Drugim co do wielkości kierunkiem wydatków były zadania z zakresu transportu i łączności, które wyniosły łącznie ponad 23,5 mln zł i stanowiły 10,8% wszystkich wydatków. Utrzymanie aparatu administracyjnego w 2024 r. kosztowało ponad 21,8 mln zł, co stanowiło 10,0% wydatków budżetowych. Z kolei wydatki z obszaru pomocy społecznej, wsparcia rodziny i pozostałych zadań z zakresu polityki społecznej wiązały się w głównej mierze z wypłatą zasiłków i świadczeń społecznych, funkcjonowaniem ośrodka pomocy społecznej i dopłatą do kosztów ponoszonych z tytułu pobytu mieszkańców gminy w domach pomocy społecznej. Wydatki na łącznie trzy działy związane z polityką społeczną (855 - Rodzina, 852 - Pomoc społeczna, 853 - Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej) zrealizowano na poziomie ponad 19,7 mln zł, tj. 9,0%. Na realizację zadań w obszarze gospodarki komunalnej i ochrony środowiska, które stanowiły 8,5% budżetu wydatkowego wydatkowano ponad 18,5 mln zł.
do roku 2023
do roku 2023
Wynik budżetu
ogółem
Określa nominalną różnicę pomiędzy wysokością uzyskanych dochodów i zrealizowanych wydatków.
Wynik budżetu
bieżącego
Wartość wskazuje na zdolność do realizacji inwestycji i spłaty zobowiązań bez pozyskiwania finansowania zewnętrznego.
Zadłużenie w stosunku do dochodów
Wartość wskazuje na udział kwoty długu w dochodach budżetowych.
Koszt obsługi
długu
Wartość wydatków na zapłatę odsetek od każdego 1 mln zaciągniętych kredytów, pożyczek oraz emisji obligacji.
Liczony jako iloraz wydatków w dziale 757 - Obsługa długu publicznego oraz średniej arytmetycznej zadłużenia na koniec lat 2022/2023 wg sprawozdań budżetowych gminy.
Zadłużenie Gminy Raszyn na koniec 2024 r. wyniosło niewiele ponad 30,4 mln zł. W stosunku do roku poprzedniego kwota zadłużenia gminy zmniejszyło się o kwotę ponad 3,1 mln zł. Relacja długu do dochodów ogółem ukształtowała się na bardzo niskim poziomie i wyniosła 13,34%. Wygenerowana w 2024 r. nadwyżka operacyjna w połączeniu z niską relacją długu do dochodów pozwala stwierdzić, że zapewnione zostało bezpieczeństwo finansowe, również w zakresie spełnienia ustawowej relacji zadłużenia, o której mowa w art. 242-244 ustawy o finansach publicznych.