Realizacja zadań związanych z ochroną środowiska stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityki programów i strategii przyjętych przez władze Raszyna. Do najważniejszych z nich należą:
z zakresu ochrony środowiska:
Program Ochrony Środowiska dla Gminy Raszyn na lata 2023-2026 z perspektywą na lata 2027-2030,
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Raszyn,
Program ograniczenia niskiej emisji dla Gminy Raszyn,
Program usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Raszyn na lata 2019-2025,
Strategia Rozwoju Elektromobilności dla Gminy Raszyn na lata 2019-2035,
Program Priorytetowy „Czyste Powietrze”.
z zakresu transportu, gospodarki komunalnej i mieszkaniowej:
Plan wykorzystania Gminnego zasobu nieruchomości na lata 2021-2024
zmiana „Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Raszyn na lata 2021 – 2025,
Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Raszyn w 2024 r.
Dokładniejszy opis wskazanych powyżej programów znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym politykom, programom i strategiom.
m3 sprzedanej wody
nowej sieci
wodociągowej
odebrane przyłącza wodociągowe
m3 odebranych ścieków
nowej sieci
kanalizacyjnej
odebrane przyłącza kanalizacyjne
Analiza porównawcza sprzedaż/produkcja wody w latach 2019-2024
W 2024 r. sprzedaż wody wyniosła 1.317.753 m3 - osiągnięto wzrost sprzedaży względem 2023 r. o 9,1 %.
Analiza porównawcza sprzedaż/odbiór ścieków w latach 2019-2024
W 2024 r. odebrano 1.354.903 m3 ścieków - wzrost odbioru względem 2023 r. o 8%. Ponadto oczyszczalnia przyjęła ścieki z wozów asenizacyjnych w ilości 56.886 m3.
Sieci wodociągowe przekazane do eksploatacji w 2024 r.
Sieci kanalizacyjne przekazane do eksploatacji w 2024 r.
KONTROLE ZBIORNIKÓW BEZODPŁYWOWYCH
Na podstawie art. 6 ust. 5a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach: Wójt, burmistrz lub prezydent miasta kontroluje:
posiadanie umów, o których mowa w ust. 1,
zgodność postanowień umów, o których mowa w ust. 1 pkt 2, z wymaganiami określonymi w regulaminie oraz ze sposobem określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 4a ust. 1,
dowody uiszczania opłat za usługi, o których mowa w ust. 1, lub inny sposób udokumentowania wykonania obowiązków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3b oraz zgodnie z art.6 ust.5aa w/w ustawy: Wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest obowiązany prowadzić kontrolę, o której mowa w ust. 5a, co najmniej raz na dwa lata zgodnie z planem kontroli, określającym co najmniej wykaz podmiotów podlegających kontroli w okresie kontrolowanym.
W 2024 r. przeprowadzono 51 kontroli dokumentów o których mowa w art. 6 ust. 5a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Kontrole dokumentów wykazały brak podpisywania umów z przedsiębiorcami odbierającymi nieczystości ciekłe, jak również brak dowodów uiszczania opłat za wywóz nieczystości potwierdzających sukcesywne opróżnianie zbiornika, nie bilansowanie się ilości wykonanych usług opróżniania zbiorników bezodpływowych z ilością zużytej wody w stosunku do 25 nieruchomości wszczęto postępowanie w sprawie zastępczego opróżniania zbiornika bezodpływowego. W ośmiu przypadkach organ zorganizował w 2024 r. opróżnianie zbiorników bezodpływowych, z czego 4 posesje w trakcie obowiązywania decyzji w sprawie zastępczego zorganizowania opróżniania zbiornika bezodpływowego podłączyły się do kanalizacji sanitarnej. Skierowano 17 wniosków do Sądu Rejonowego w Pruszkowie działając w charakterze oskarżyciela publicznego o ukaranie za brak umów i dowodów uiszczania opłat potwierdzających sukcesywne opróżnianie zbiornika, który wyrokami nakazowymi wymierzył karę grzywny w wysokości od 200 zł do 800 zł.
do roku 2023
W 2024 r. system gospodarki odpadami nie uległ zbilansowaniu. Gmina uzyskała wpływy związane z gospodarowaniem odpadami w wysokości 9.726.899,25 zł i poniosła wydatki w wysokości 10.442.965,94 zł. Luka finansowa w ramach systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w 2024 r. wyniosła (-)716.066,69 zł.
Stawka opłat w roku 2024 w Gminie Raszyn nie uległa zmianie. Obowiązująca od dnia 01 stycznia 2021 r. uchwała określająca metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ustalenia stawki takiej opłaty oraz ustalenia stawki opłaty za pojemnik z odpadami komunalnymi wyznaczyła stawki w następującej wysokości:
stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zbieranymi i odbieranymi w sposób selektywny w wysokości 33,00 zł miesięcznie od mieszkańca nieruchomości jednorodzinnej i 30,00 zł miesięcznie za mieszkańca nieruchomości wielorodzinnej,
stawki opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny w wysokości 73,00 zł miesięcznie za mieszkańca,
zwolnienie z części opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, których dochód nie przekracza kwoty uprawniającej do świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 901 ze zm.). Zwolnienie ustalono w wysokości 50 % opłaty,
częściowe zwolnienie z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym w wysokości 4,30 zł od stawki obowiązującej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zbieranymi w sposób selektywny od jednego mieszkańca miesięcznie.
Łączna masa odebranych odpadów komunalnych od mieszkańców (tony)
Odpady odebrane na
mieszkańca (w tonach)
Odebrane odpady komunalne
zmieszane (tony)
Łączna masa odebranych i zebranych od mieszkańców odpadów komunalnych
segregowanych (tony)
Łączna masa odebranych z nieruchomości odpadów komunalnych segregowanych (w tonach)
Łączna masa komunalnych odpadów segregowanych dostarczonych do PSZOK i punktu skupu (w tonach)
W analizowanym roku na terenie Gminy Raszyn zbiórka odbywała się zgodnie z harmonogramem na dany rok odbierano od mieszkańców odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, zużyte opony, odzież i tekstylia oraz odpady niebezpieczne po wcześniejszym zgłoszeniu do Wykonawcy. Zgodnie z art.3 pkt. 2 pod pkt. 6 ustawy u.c.p.g. Gminy zapewniają czystość i porządek na swoim terenie i tworzą warunki niezbędne do ich utrzymania, a w szczególności tworzą punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób umożliwiający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy.
Koszty odbioru, odzysku, recyklingu i unieszkodliwia odpadów komunalnych z terenów nieruchomości zamieszkałych a świadczonych przez Miejski Zakład Oczyszczania w Pruszkowie Sp. z o.o. w 2024 r. wyniosły 9.085.639,70 zł. Koszty udostępnienia PSZOK wyniosły w 2024 r. 616.554,45 zł. Ilość złożonych aktywnych deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie gminy w 2024 roku wynosiła 7.736, systemem objęto 25.025 osób. PSZOK prowadzony był przy Al. Krakowskiej 108A, 05-552 Lesznowola, woj. mazowieckie, siedziba firmy Jarper.
Ilość wszczętych postępowań administracyjnych - odpady komunalne
w sprawie weryfikacji osób zamieszkałych 199, w tym wydanych decyzji 11,
decyzja określająca wysokość opłaty za gosp. odpadami komunalnymi – 3 szt. w tym 2 decyzje w odwołaniu do SKO,
decyzja umarzająca postępowanie w sprawie określenia wysokości opłaty – 8 szt.,
zgodnie z zapisami art. 6 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy - właściciele nieruchomości, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy w systemie gminnej gospodarki komunalnej, wykonując obowiązek określony w art. 5 ust. 1 pkt 3b, są obowiązani do udokumentowania w formie umowy korzystania z usług wykonywanych przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, wpisanego do rejestru działalności regulowanej, o którym mowa w art. 9b ust. 2 – przez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi. W okresie od 01.01.2024 do 31.12.2024 r. zgodnie z powyższymi zapisami wezwano 680 podmiotów do okazania umów na odbiór odpadów z działalności gospodarczej wraz z dowodami uiszczania opłat.
w sprawie umorzenia zaległości z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi – wydano 4 decyzje odmawiające umorzenia zaległości.
w sprawie rozłożenia na raty zaległości z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
rozłożenie na raty opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi - wydano 2 decyzje,
odmowa rozłożenia na raty opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi - wydano 1 decyzję,
w sprawie zwrotu nadpłaty opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi – wydano 3 decyzje.
Utrzymanie czystości i porządku na terenie Gminy Raszyn W 2024 r.
Utrzymanie czystości i porządku na przystankach autobusowych, mycie wiat przystankowych, opróżnianie koszy ulicznych
Na terenie Gminy Raszyn w 2024 r. były sprzątane 125 przystanki autobusowe wraz z koszami ulicznymi i zatokami w systemie:
- 27 przystanków autobusowych 4 razy w tygodniu,
- 98 przystanków autobusowych 3 razy w tygodniu.
Na terenie Gminy Raszyn znajduje się 60 wiat przystankowych, które w okresie od marca do listopada były myte raz w miesiącu.
Na terenie Gminy Raszyn znajduje się 155 wolno stojących koszy ulicznych, które były opróżniane 3 razy w tygodniu oraz 3 kosze uliczne opróżniane 4 razy. W trakcie roku zostało dołożonych kilka koszy, które w ramach umowy były opróżniane.
Wydatkowana kwota na utrzymanie porządku na terenie Gminy Raszyn wyniosła: 505.093,66 zł.
Usuwanie i utylizacja martwych zwierząt
W 2024 r. z terenu Gminy Raszyn zabrano i zutylizowano 60 szt. martwych zwierząt. Na ten cel wydatkowano kwotę: 19.024,20 zł.
rejestr działalności regulowanej
Zgodnie z zapisami Art. 9b ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, a rejestr działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, zwany dalej „rejestrem”, prowadzi wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.
W 2024 r. do rejestru działalności regulowanej było wpisanych 23 firmy:
wykreślonych z rejestru 1 szt.,
wpisanych do rejestru 1 szt.
LIKWIDACJA DZIKICH WYSYPISK
W 2024 r. usunięto 1.550 m3 dzikich wysypisk z terenu gminy Raszyn.
Dodatkowo realizowano zadanie dotyczące usuwania pojazdów długotrwale nieużytkowanych oraz takich, które nie posiadają tablic rejestracyjnych z pasa dróg gminnych na teren parkingu. W ramach ww. zadania usunięto 7 wraków samochodów.
do roku 2023
Transport i łączność w 2024 r. były drugim najbardziej wydatkotwórczym obszarem funkcjonowania Gminy. Łączne wydatki poniesione w tym obszarze w 2024 r. przez Gminę wyniosły 23.545.147,59 zł, co stanowiło 10,79% ogólnej kwoty wydatków Gminy. Prawie 46,19% wydatków na transport i łączność stanowiły wydatki bieżące, w tym głównie na lokalny transport zbiorowy oraz wydatki na bieżące utrzymanie i remonty dróg. Wydatki majątkowe stanowiące ponad 53 % wydatków na transport i łączność obejmowały m.in.:
Przebudowa sięgacza od ul. Wspólnej na dz. nr ew. 33/4 i 32/5 we wsi Janki (519,340,59 zł),
Projekty budowlane: Jaworowska, Słowackiego i Kwiatów Polnych, Jabłoniowa, Narożna, Leśna, Kubusia Puchatka, Niezapominajki, Polanki, Opackiego, Relaksu w Rybiu, (590.769,00 zł),
Przebudowa ul. 6-go Sierpnia w miejscowości Słomin oraz ul. Majowej w miejscowości Wypędy w Gminie Raszyn (1.586.630,00 zł),
Przebudowa ul Waryńskiego na odcinku od ul. Dolnej do ul. Pruszkowskiej w miejscowości Nowe Grocholice (246.113,00 zł),
Przebudowa ul. Wiejskiej w miejscowości Nowe Grocholice (495.454,99 zł),
Zadanie z zakresu infrastruktury drogowej – Polski Ład: ul. Aksamitna i Mała w Rybiu, ul. Stawowa, sięgacz i ul. Dzika w Nowych Grocholicach oraz ul. Mikołaja Reja w Sękocinie Starym (9.230.552,31 zł).
Szczegółowe informacje zawarto w zakładce Inwestycje.
Transport publiczny
Transport publiczny w 2024 r. realizowany był przez następujących przewoźników:
linie autobusowe ZTM: 703, 706, 707, 711, 715, 721, 728, 809, 815, N88,
lokalną linie R2 - linia bezpłatna dla wszystkich pasażerów,
linie 61 i 62 organizowane przez Związek Powiatowo-Gminny Grodziskie Przewozy Autobusowe, do którego przystąpił Powiat Pruszkowski (dotacja dla Powiatu Pruszkowskiego w wysokości 534.299,00 zł).
Linia R2 funkcjonuje przy wsparciu finansowym od Wojewody Mazowieckiego w ramach ustawy o funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, który w roku 2024 wyniósł 1.207.956,00 zł.
Zgodnie z podpisanym porozumieniem z ZTM Gmina w 2024 roku partycypowała w kosztach i dopłacała do linii autobusowych średnio 340.180,25 zł miesięcznie.
Ponadto, zgodnie z podjętą uchwałą Rady Gminy Raszyn wyrażającej zgodę na przystąpienie do programu „Warszawa +”, w roku 2024 Gmina dofinansowała bilety osobom zamieszkującym na stałe w Gminie Raszyn i rozliczającym się w Urzędzie Skarbowym w Pruszkowie ze wskazaniem zamieszkania na terenie gminy Raszyn. Kwota dofinansowania w 2024 r. wyniosła 373.895,00 zł. Dodatkowo w 2024 r. dokonano zakupu 1.000 sztuk Warszawskich Kart Miejskich bez naniesionych wzorów graficznych na awersie do realizacji przez Gminę Raszyn w ramach ww. porozumienia.
W roku 2024 było aktywnych 1.482 sztuki kart „Raszyński Bilet Metropolitalny” uprawniających do przejazdów w granicach 1 i/lub 2 strefy biletowej. Dzięki maksymalnemu poziomowi dopłaty mieszkańcy Gminy Raszyn mogli zaoszczędzić nawet 60 zł miesięcznie na dojazdach. Oferta Bilet Metropolitalny (Warszawa+) obejmuje imienne bilety długoterminowe 30-dniowe lub 90-dniowe.
Transport publiczny oraz jego koszty w 2024 r.
Letnie utrzymanie dróg gminnych
W 2024 r. była świadczona usługa polegająca na letnim oczyszczaniu utwardzonych dróg gminnych z zalegających nieczystości stałych, piasku, liści i innych zanieczyszczeń wraz z wywozem zebranych odpadów obejmująca długość 61,521 km, która była wykonana na kwotę 324.877,64 zł brutto.
Zimowe utrzymanie dróg gminnych
W 2024 r. była świadczona usługa polegająca na zimowym utrzymaniu dróg gminnych kategorii I i IA o łącznej długości 76,225 km i kategorii II o łącznej długości 61,836 km.
W okresie od stycznia do kwietnia 2024 r. koszt tej usługi wyniósł 334.329,62 zł brutto, natomiast od października do grudnia 2024 r. nie zachodziła konieczność prowadzenia zimowego utrzymania dróg.
Liczba linii
autobusowych
Długość wyremontowanych / zmodernizowanych dróg gminnych
(w mb)
Długość nowowybudowanych chodników gminnych (w mb)
Długość nowowybudowanych dróg gminnych (w mb)
Bieżące utrzymanie dróg gminnych
wydatki na remonty dróg
zgodnie z umową nr 272.2.RD.2024 wydatkowano 880.029,88 zł
zgodnie z umową nr 272.3.RD.2024 - 438.831,50 zł,
zgodnie z umową nr 272.8.RD.2024 - 177.080,80 zł,
zgodnie z umową nr 272.9.RD.2024 - 269.999,76 zł,
zgodnie z umową nr 272.10.RD.2024 - 251.075,90 zł,
zgodnie z umową nr 272.14.RD.2024 - 181.886,11 zł.
wydatki na wykonanie miejsc parkingowych dla samochodów porzuconych na terenie Gminy Raszyn
zgodnie z umową nr 25.RD.2024 – 36.900,00 zł.
wydatki na wykonanie przystanku autobusowego przy ul. Olszynowej
zgodnie z umową nr 26.RD.2024 – 31.980,00 zł.
W ramach bieżącego utrzymania dróg gminnych wykonano prace w następujących ulicach:
naprawy ubytków:
ul. Godebskiego; m. Raszyn 01,
ul. Szkolna, m. Raszyn 02,
ul. Młynarska, m. Raszyn 02,
ul. Opackiego, m. Falenty,
ul. Leśna; m. Laszczki,
ul. Sienkiewicza, m. Nowe Grocholice,
ul. Drozda, m. Rybie,
ul. Centralna, m. Puchały,
ul. Narożna i ul. Jaworowska, m. Jaworowa,
ul. Podleśna, m. Sękocin Las,
ul. Waryńskiego, m. Nowe Grocholice,
ul. Janczewicka, m. Słomin,
ul. Rybna, m. Rybie,
ul. Słowikowskiego, m. Raszyn 01,
ul. Podleśna – Sękocin Las,
ul. Kubusia Puchatka, m. Laszczki,
ul. Przelotowa; m. Janki,
ul. Partyzantów; m. Nowe Grocholice,
ul. Szlachecka, m. Dawidy Bankowe,
ul. Drozda; m. Rybie,
ul. Mickiewicza; m. Raszyn 02,
ul. Lotnicza; m. Raszyn 02,
ul. Piastowska; m. Nowe Grocholice,
ul. Nowa; m. Rybie,
ul. Godebskiego; m. Raszyn 01 – przy Austerii,
ul. Sportowa; m. Raszyn 02 – parking przy pawilonach,
ul. Niska; m. Raszyn 02,
ul. Chopina; m. Raszyn 01,
ul. Polna; m. Raszyn 01,
ul. Bliska; m. Raszyn 01,
ul. Projektowana; m. Raszyn 01,
ul. Poniatowskiego; m. Janki,
ul. Godebskiego, ul. Polna, ul. Sasanki - skrzyżowanie; m. Raszyn 01,
ul. Wysoka; m. Raszyn 01,
ul. Za Olszyną; m. Podolszyn Nowy,
ul. Rodzinna; m. Janki,
ul. Sadowa; m. Sękocin Nowy,
ul. Wołodyjowskiego; m. Raszyn 02,
ul. 6 sierpnia; m. Słomin,
ul. Poniatowskiego, m. Raszyn 02,
ul. Bitwy pod Raszynem; m. Raszyn 01,
ul. Gałczyńskiego; m. Raszyn 01,
ul. Sokolnickiego; m. Raszyn 02,
ul. Kwiatów Polnych; m. Dawidy Bankowe,
ul. Moniuszki; m. Nowe Grocholice,
ul. Róży; m. Falenty Nowe,
w ramach gwarancji:
ul. Baśniowa, m. Jaworowa,
ul. Za Olszyną, m. Podolszyn Nowy,
ul. Finałowa, m. Raszyn 01,
droga w destrukcie:
ul. Podleśna, m. Sękocin Stary,
ul. Żytnia; m. Rybie,
ul. Szlachecka; m. Dawidy Bankowe,
droga w kruszywie:
ul. droga dojazdowa do ul. Kawki,
ul. Saska; m. Raszyn 01,
ul. Morelowa; m. Falenty Nowe,
ul. Pana Michała; m. Falenty Nowe,
ul. Ułańska; m. Dawidy Bankowe,
ul. Rozbrat; m. Falenty,
prace brukarskie:
skrzyżowanie ul. Olszowa, ul. Wesoła; m. Rybie – wyniesione skrzyżowanie z betonowej kostki brukowej,
skrzyżowanie ul. Godebskiego, ul. Słowikowskiego; m. Rybie – wyniesione skrzyżowanie,
z betonowej kostki brukowej:
ul. Okrężna; m. Rybie – obniżenie krawężnika i chodnika – zjazd w drogę,
ul. Sikorskiego, ul, Moniuszki; m. Raszyn 02 – regulacja kostki w chodniku na skrzyżowaniu,
ul. Godebskiego, ul. Kościelna; m. Raszyn 01,
ul. Szkolna; m. Raszyn 02 – wyniesienie miejsc postojowych dla niepełnosprawnych,
ul. Sadowa; m. Janki – naprawa progów zwalniających,
ul. Orzechowa, m. Rybie – wykonanie 2 progów zwalniających,
ul. Wołodyjowskiego – przełożenie kostki, wykonanie cieku,
ul. Pionierów, m. Falenty – przełożenie kostki w jezdni i chodniku,
ul. Szkolna, m. Raszyn 02 – przełożenie kostki w chodniku,
ul. Waryńskiego, m. Nowe Grocholice – przełożenie kostki w chodniku,
ul. Żeromskiego, m. Raszyn 01 - przełożenie kostki w jezdni,
ul. Poniatowskiego, m. Raszyn 02 – przełożenie kostki w chodniku,
ul. Młynarska, m. Raszyn 02– przełożenie kostki w chodniku,
ul. Grocholicka, m. Raszyn 02– przełożenie kostki w chodniku,
ul. Lotnicza, m. Raszyn 02– przełożenie kostki w chodniku,
ul. Godebskiego, m. Raszyn 02– przełożenie kostki w chodniku,
Park im. Magdaleny Abakanowicz – wzmocnienie podłoża wokół urządzeń rekreacyjnych,
Plac przy ul. Szkolnej, m. Raszyn 02 – przełożenie kostki granitowej,
wykonanie peronu przystankowego
ul. Długa, m. Dawidy Bankowe – 2 perony,
ul. Hrabska, m. Falenty Nowe – 2 perony,
ul. Olszynowa, m. Podolszyn Nowy – 1 peron,
odtworzenie/wykonanie nawierzchni asfaltowej z regulacją pokryw kanalizacji i zasuw:
ul. Mieszka I, m. Raszyn 02
ul. Owocowa, m. Laszczki.
Łącznie w 2024 r. na remonty dróg asfaltowych - bieżące utrzymanie dróg wraz z budową peronów przystankowych wydatkowano kwotę 1.400.795,75 zł, natomiast na remonty dróg gruntowych - bieżące utrzymanie dróg wydatkowano 866.988,20 zł.
do roku 2023
Łączne wydatki poniesione w tym obszarze w 2024 r. przez Gminę wyniosły 3.462.861,35 zł, co stanowiło 1,59% ogólnej kwoty wydatków Gminy. 99% wydatków na gospodarkę mieszkaniową stanowiły wydatki bieżące, w tym głównie kary i odszkodowania wypłacane na rzecz osób fizycznych, prawnych i innych jednostek organizacyjnych (prawie 2,8 mln zł) oraz na remonty i utrzymanie zasobów mieszkaniowych gminy. Wydatki majątkowe (1% wydatków na gospodarkę mieszkaniową) dotyczyły przede wszystkim projektu i budowy budynku socjalnego/komunalnego w Podolszynie Nowym wraz z zagospodarowaniem terenu (25.420,05 zł).
Przysługujące gminie prawa własności:
grunty
grunty w zasobach Gminy Raszyn - drogi gminne o wartości ewidencyjnej 69.009.325,86 zł,
Dawidy - 1,2877 ha,
Dawidy Bankowe - 14,5359 ha,
Falenty - 3,1383 ha,
Falenty Nowe - 5,7044 ha,
Falenty Duże - 0,5394 ha,
Janki - 2,9968 ha,
Jaworowa - 1,5200 ha,
Laszczki - 2,2847 ha,
Łady - 5,6885 ha,
Nowe Grocholice - 3,4472 ha,
Podolszyn Nowy - 4,7546 ha,
Puchały - 1,4657 ha,
Raszyn I - 11,7777 ha,
Raszyn II - 12,6350 ha,
Rybie - 11,8837 ha,
Sękocin Nowy - 0,8879 ha,
Sękocin Stary - 2,4390 ha,
Słomin - 7,2159 ha,
Wypędy - 4,0871 ha,
Sękocin Las - 0,0291 ha.
pozostałe grunty będące w zasobach Gminy Raszyn o wartości ewidencyjnej 27.208.595,37 zł i łącznej powierzchni 69,0890 ha.
budynki gminne o wartości ewidencyjnej ogółem 181.418.689,46 zł, w tym:
budynki mieszkalne o wartości ewidencyjnej - 16.328.982,47 zł,
pozostałe budynki o wartości ewidencyjnej - 164.634.506,99 zł,
lokale - 455.200,00 zł,
budowle o wartości ewidencyjnej ogółem - 399.339.555,97 zł w tym:
stacje uzdatniania wody i hydrofornia o wartości ewidencyjnej - 6.905.305,35 zł,
sieć wodociągowa o wartości ewidencyjnej - 34.385.349,24 zł,
oczyszczalnia ścieków o wartości ewidencyjnej - 25.632.110,98 zł,
kanalizacja sanitarne wraz z pompowniami ścieków o wartości ewidencyjnej - 145.955.583,34 zł,
kanalizacja deszczowa o wartości ewidencyjnej -5.665.927,22 zł,
drogi gminne i chodniki o wartości ewidencyjnej - 149.806.205,07 zł,
oświetlenie uliczne wraz z sygnalizacją świetlną o wartości ewidencyjnej - 6.234.876,05 zł,
pozostałe budowle (odwodnienie, mosty, ogrodzenia, boiska, place zabaw i rekreacyjne, parkingi, skwery, rynek, park, obelisk) o wartości ewidencyjnej - 24.754.198,72 zł,
urządzenia techniczne 8.114.669,98 zł. (w tym : pompownie ścieków - 7.481.629,87 zł),
środki transportu - 7.004.979,39 zł,
inne środki trwałe (ujmowane na koncie 011) - 7.026.583,93 zł,
wartości niematerialne i prawne - 1.250.423,47 zł.
Kompletna informacja o stanie mienia komunalnego za 2024 r. stanowi załącznik do Zarządzenia Nr 77/2025 Wójta Gminy Raszyn z dnia 31 marca 2025 r. w sprawie sprawozdania rocznego z wykonania budżetu Gminy Raszyn za 2024 r. wraz ze sprawozdaniem rocznym z wykonania planu finansowego samorządowych instytucji kultury za 2024 r. i z informacją o stanie mienia komunalnego Gminy Raszyn za 2024 r. Zarządzenie dostępne jest na stronie internetowej bip.raszyn.pl.
Liczba obowiązujących umów najmu gminnych lokali mieszkalnych w 2024 r.
Liczba zawartych umów najmu gminnych lokali komunalnych w 2024 r.
Liczba rozwiązanych umów najmu gminnych lokali komunalnych w 2024 r.
Liczba obowiązujących umów najmu lokali socjalnych w 2024 r.
Liczba zawartych umów najmu lokali socjalnych w 2024 r.
Liczba rozwiązanych umów najmu lokali socjalnych w 2024 r.
KOMUNALNE ZASOBY MIESZKANIOWE W 2024 r.
Stan zasobów mieszkaniowych socjalno-komunalnych w Gminie Raszyn wynosił 102 lokale. Przeciętna powierzchnia użytkowa mieszkania wynosiła 36,21 m2, zaś przeciętna liczba izb – 1,84.
Mieszkania w ramach gminnych zasobów przyznawane są zgodnie z zasadami określonymi w Uchwale NR XXXIV/290/2020 Rady Gminy Raszyn z dnia 26 listopada 2020 r. w sprawie ustalenia zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Raszyn.
Gminna Komisja Mieszkaniowa dokonuje kontroli stanu zasiedlenia osób ubiegających się o przydział mieszkań. Kontrole te są podstawą przy opiniowaniu wniosków i podejmowaniu decyzji.
W 2024 r. na liście osób oczekujących na przydział lokalu z mieszkaniowego zasobu gminy było 29 rodzin, w tym na najem socjalny 16 rodzin. Zawarto 35 umów na najem lokalu z zasobu mieszkaniowego gminy.
W 2024 r. wyłączone z użytkowania zostały 4 lokale przeznaczone w wieloletnim programie gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Raszyn na lata 2024-2028 do wyłączenia ze względu na zły stan techniczny budynku.
Na dzień 1 stycznia 2024 r. zaległości w opłatach za mieszkania będące w zasobie gminy wynosiły łącznie 26.522,87 zł, a płatności dotyczyły 12 mieszkań.
Na dzień 31 grudnia 2024 r. dane te przedstawiały się następująco – 37.538,89 zł zaległości, płatności dotyczyły 15 mieszkań.
W celu zmniejszenia wysokości zadłużenia został wprowadzony program spłaty zadłużenia za korzystanie z lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy Raszyn w formie świadczenia niepieniężnego zarządzeniem Wójta Gminy Raszyn nr 90/2021 z dnia 21.06.2021r.
W 2022 r. rozpoczęto budowę 1 budynku wielorodzinnego socjalno-komunalnego przy ul. Olszynowej 44 w Podolszynie Nowym z lokalami mieszkalnymi w ilości 30 o zróżnicowanym układzie funkcjonalnym i powierzchni użytkowej. Budynek został oddany do użytkowania i w marcu 2024 r. został zasiedlony.
Więcej szczegółów na temat tej inwestycji w dziale Inwestycje.