W 2024 r. Gmina Raszyn uczestniczyła w pracach stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania Nadarzyn-Raszyn-Michałowice, której jest członkiem założycielem. Biuro LGD prowadziło doradztwo m.in. dla mieszkańców gminy Raszyn w zakresie możliwości pozyskania środków w ramach PROW, udzielano wyjaśnień dotyczących złożonych wniosków o płatność.
W 2024 r. LGD kończyła realizację Przedsięwzięcia 19.3. Projekt współpracy, którego zakres był zróżnicowany na poziomie realizowanych zadań, w większości dotyczył zadań realizowanych dla lokalnej społeczności z obszaru LGD. Zostały zrealizowane trzy projekty współpracy: dwa krajowe i jeden międzynarodowy, w dwu projektach LGD była koordynatorem wiodącym. W zakresie wszystkich projektów w 100% zostały rozliczone środki. W ramach w/w projektów organizowane były wyjazdy studyjne, w których brali udział przedstawiciele gminy Raszyn.
We wrześniu 2024 r. LGD Nadarzyn – Raszyn – Michałowice, we współpracy z gminą Raszyn i Centrum Kultury Raszyn zorganizowało konferencję w Austerii, poświęconą ochronie przyrody na obszarach podmiejskich.
W ramach współpracy z Lokalną Grupą Działania została zrealizowana operacja pt. Modernizacja obiektu rekreacyjnego Gminy Raszyn, stanowiącego miejsce spotkań młodzieży i dzieci. W ramach tej operacji wykonano modernizację skateparku w Raszynie przy szkole podstawowej.
W ramach współpracy z Fundacją Społeczeństwa Informacyjnego, realizującego od 2021 r. granty w ramach projektu My Digital Life finansowanego przez Microsoft Corp., na terenie gminy został zorganizowany cykl szkoleń:
Cyberbezpieczeństwo dla nauczycieli i rodziców PP nr 2 oraz PP nr 1,
Kodowanie i programowanie dla nauczycieli PP nr 2,
Sztuczna inteligencja dla nauczycieli PP nr 1, PP nr 2 i PP Sękocin,
Excel dla nauczycieli PP nr 1, PP nr 3, PP Falenty
Tworzenie dostępnych dokumentów Word, Excel, PowerPoint oraz redagowanie treści dostępnej strony internetowej dla Biblioteki w Raszynie
We wrześniu 2024 r. zorganizowano kilkanaście szkoleń z cyberbezpieczeństwa dla uczniów klas 4-8, nauczycieli i rodziców Szkoły Podstawowej w Raszynie.
Jesienią 2024 r. odbyły się także ciekawe szkolenia ze sztucznej inteligencji dla młodzieży w Austerii.
Ponadto FRSI w 2024 r. zakupiła:
laptopy i materiały edukacyjne dla Przedszkola W Stumilowym Lesie,
laptopy i tablicę interaktywną dla Przedszkola Pod Topolą,
sprzęt cyfrowy dla Biblioteki w Raszynie.
Stowarzyszenia Metropolia Warszawa (dalej Stowarzyszenie) działa od 2000 r. zrzesza większość gmin z obszaru metropolitalnego Warszawy (dalej OWM - tożsamego z wyznaczoną jednostką statystyczną NUTS 2). Obecnie zrzesza samorządy: Baranów, Błonie, Brwinów, Cegłów, Celestynów, Dąbrówka, Dębe Wielkie, Góra Kalwaria, Grodzisk Mazowiecki, Halinów, Izabelin, Jadów, Józefów, Karczew, Klembów, Kołbiel, Legionowo, Lesznowola, Łomianki, Marki, m.st. Warszawa, Miasto Mińsk Mazowiecki Baranów, Michałowice, Milanówek, Mińsk Mazowiecki, Mrozy, Nadarzyn, Nasielsk, Nieporęt, Osieck, Piaseczno, Piastów, Podkowa Leśna, Radzymin, Serock, Stare Babice, Tłuszcz, Wiązowna, Wieliszew, Wołomin, Żabia Wola.
Celem, które realizuje Stowarzyszenie, jest ułatwianie samorządom z OWM wspólnego wyrażania i osiągania celów. Ma to miejsce w szczególności przez inicjowanie, popieranie i prowadzenie prac związanych z przygotowaniem i uchwalaniem aktów prawnych poprawiających funkcjonowanie samorządu terytorialnego z OWM, w szczególności w zakresie integracji planowania i rozwoju przestrzennego, budowy i eksploatacji systemu transportowego, infrastruktury technicznej, bezpieczeństwa publicznego, ochrony środowiska, oświaty i kultury oraz pomocy społecznej i ochrony zdrowia, prowadzenie działalności integrującej metropolitalną wspólnotę samorządową, obronę praw gmin członkowskich i przedstawianie ich interesów na forum regionalnym i krajowym, udzielanie pomocy eksperckiej gminom członkowskim w rozwijaniu współpracy w różnych formach organizacyjnych, a poprzez to wspólne realizowanie zadań publicznych, artykułowanie specyficznych potrzeb i uwarunkowań rozwoju gmin warszawskiego obszaru metropolitalnego.
W 2015 r. w ramach realizacji projektu Programowanie Rozwoju Obszaru Metropolitalnego Warszawy - PROM, została także opracowana Strategia Rozwoju Obszaru Metropolitalnego Warszawy do roku 2030 (Strategia Rozwoju OMW), która powstała w wyniku prac, w które zaangażowani byli mieszkańcy i samorządowcy metropolii warszawskiej. Strategia Rozwoju OMW stanowi zbiór uzgodnionych kierunków rozwoju, prowadzących do urzeczywistnienia wypracowanej wizji rozwoju metropolii i może stanowić jedną z merytorycznych podstaw współpracy w ramach metropolii.
W dniu 18 czerwca 2018 r. podpisana została przez Gminę Raszyn wielostronna deklaracja współpracy gmin i powiatów Obszaru Metropolitalnego Warszawy w zakresie współpracy na rzecz włączającego i zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego, i realizacji innowacyjnych rozwiązań dla OMW.
Kolejnym ważnym uwarunkowaniem współpracy metropolitalnej jest rozporządzenie Komisji (UE) 2016/2066 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustalenia wspólnej klasyfikacji Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NUTS). Zgodnie z ww. rozporządzeniem, województwo mazowieckie zostało podzielone na 2 jednostki NUTS2 (warszawską stołeczną oraz mazowiecką regionalną), W ramach stołecznej jednostki NUTS2 znalazło się 70 gmin, w tym m.st. Warszawa oraz gminy wchodzące w skład powiatów: grodziskiego, legionowskiego, mińskiego, nowodworskiego, otwockiego, piaseczyńskiego, pruszkowskiego, warszawskiego zachodniego oraz wołomińskiego.
Podział ten jest podstawą do programowania funduszy europejskich w ramach polityki spójności w perspektywie finansowej 2020+, w tym programu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w latach 2021-2027 . Warunkiem realizacji tego programu jest powołanie związku ZIT. Z uwagi, że większość samorządów z obszaru stołecznego NUTS2 należy do Stowarzyszenia Metropolia Warszawa, przyjęto, że jest ono optymalną formą organizacyjną, spełniającą wymogi związku ZIT.
Otwarta i partnerska formuła stowarzyszenia pozwala na wzmocnienie współpracy z gminami z obszaru metropolitalnego Warszawy, a poprzez to na wpływa na bardziej spójny i zrównoważony rozwój gmin i powiatów oraz ułatwia realizację ich zadań. Stowarzyszenie jest platformą wszechstronnej współpracy gmin i powiatów metropolii i ułatwia wspólne wypracowywanie rozwiązań optymalnych z punktu widzenia całej metropolii warszawskiej. Istotna jest również elastyczna formuła współpracy w oparciu o ustawę o stowarzyszeniach, która pozwala dopasowywać do bieżących potrzeb samorządów metropolii działalność stowarzyszenia.