Podsumowanie kluczowych zadań realizowanych w 2024 r. przez Gminę Raszyn w ramach wdrażania lokalnych polityk, programów oraz strategii rozwoju.
Rada Gminy podejmowała liczne uchwały, które określają kierunki działań w poszczególnych obszarach rozwoju społeczno-gospodarczego, szczególne znaczenie ma Strategia Rozwoju Gminy Raszyn na lata 2022–2030, jako dokument strategiczny.
Znacząca część zadań realizowanych przez Wójta Gminy w 2024 r. dotyczyła wdrażania działań zaplanowanych w dokumentach programowych i strategicznych, w tym także programów ukierunkowanych na realizację konkretnych zadań własnych gminy.
dokumentów i programów strategicznych gminy było realizowanych w 2024 r.,
o charakterze
ogólnym
z obszaru
ochrony środowiska
z obszaru
pomocy społecznej
z obszaru
gospodarki komunalnej
z obszaru
ochrony zdrowia
z obszaru
gospodarki mieszkaniowej
z obszaru
ładu przestrzennego
programy o charakterze ogólnym
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXVIII/585/2022 Rady Gminy Raszyn z dnia 21 grudnia 2022 r.
Uchwała Nr XI/63/2024 z dnia 24 października 2024 r. Rady Gminy Raszyn w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany Strategii Rozwoju Gminy Raszyn na lata 2022-2030 oraz określenia szczegółowego trybu i harmonogramu opracowania projektu zmiany Strategii, w tym trybu konsultacji.
Cel:
Wyznaczone zostały nowe cele strategiczne odpowiadające obecnym wyzwaniom oraz szansom rozwojowym. Efektywna implementacja założeń strategii usprawni i przyspieszy proces pozyskiwania środków europejskich w okresie programowania 2021-2027.
Określono następujący cel horyzontalny oraz cele strategiczne Gminy Raszyn:
Cel strategiczny horyzontalny: dynamiczny rozwój Gminy Raszyn z poszanowaniem zasad zrównoważonego rozwoju.
Cel strategiczny 1. Wyższa jakość życia mieszkańców, inwestycje w kapitał ludzki,
Cel strategiczny 2. Rozwój infrastruktury społecznej i technicznej, wsparcie lokalnej przedsiębiorczości,
Cel strategiczny 3. Wsparcie rozwoju zrównoważonego, ze szczególnym uwzględnieniem środowiska naturalnego,
Cel strategiczny 4. Poprawa dostępności komunikacyjnej, zagospodarowania przestrzeni,
Cel strategiczny 5. Kompleksowa promocja gminy, poprawa wizerunku.
Realizacja w 2024 r.:
W 2024 r. zrealizowano szereg działań i inwestycji powiązanych z celami Strategii, które odzwierciedlały aktualne potrzeby gminy. Szczegółowe informacje na ten temat przedstawiono w programach i strategiach obszarowych omówionych w dalszej części raportu.
Rada Gminy Raszyn podjęła uchwałę Nr XI/63/2024 z dnia 24 października 2024 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany Strategii Rozwoju Gminy Raszyn na lata 2022-2030 oraz określenia szczegółowego trybu i harmonogramu opracowania projektu zmiany Strategii, w tym trybu konsultacji.
W 2024 r. została zakończona realizacja zadania stanowiącego główny cel programu pn.: „Adaptacja budynków Austerii na centrum integracji społeczno-kulturalnej – Etap 2” w ramach Programu Mechanizm Finansowy Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Łączny koszt projektu zgodnie z umową z MKiDN: 17.044.044,52 zł, dofinansowanie: 14.059.553,70 zł w tym: 11.950.620,64 zł z środków MF EOG, a 2.108.933,06 zł ze środków MKiDN.
Zadanie było zrealizowane w okresie od 1 stycznia 2021 r. do 30 kwietnia 2024r.
W ramach projektu zrewitalizowano budynki należące do kompleksu „Austerii” położone wzdłuż Alei Krakowskiej. Działania rewitalizacyjne trwały nieprzerwanie od 2021 r., a zaczęły się od przeprowadzenia badań archeologicznych i architektonicznych. Po wyłonieniu w drodze postępowania przetargowego generalnego wykonawcy przystąpiono do prac konserwatorskich, restauratorskich oraz budowlanych polegających na remoncie, rozbudowie i przebudowie dawnych budynków poczty, wozowni i kramów. Projekt przewidywał powstanie w tym miejscu Centrum Integracji i Dialogu, w ramach którego działać będzie czytelnia, sala zajęć ruchowych, sala multimedialna, biblioteka, kuchnia do prowadzenia warsztatów i strefa konsumpcyjna.
Gmina na chwile obecną nie posiada Gminnego Programu Rewitalizacji Raszyna na lata 2023-2033. W najbliższym czasie zostaną podjęte prace mające na celu opracowanie nowego programu.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXXXV/703/2023 Rady Gminy Raszyn z dnia 16 listopada 2023 r.
Cel:
Celem Programu jest rozwijanie partnerstwa pomiędzy Gminą Raszyn a organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami, mającego na celu rozpoznawanie i zaspokajanie potrzeb mieszkańców, a także wzmacnianie roli aktywności obywatelskiej w rozwiązywaniu problemów lokalnych.
Program określa zasady i formy współpracy, jak również wskazuje zadania priorytetowe realizowane w jego ramach. Wsparcie obejmuje działania w następujących obszarach:
kultura fizyczna i sport,
ochrona zdrowia,
pomoc społeczna, w tym działania na rzecz osób, rodzin i grup zagrożonych wykluczeniem społecznym,
promocja i organizacja wolontariatu,
kultura i ochrona dziedzictwa narodowego,
bezpieczeństwo publiczne,
wsparcie osób chorych, starszych i z niepełnosprawnościami,
edukacja ekologiczna dzieci i młodzieży.
Realizacja w 2024 r.:
Szczegółowe informacje odnośnie realizacji niniejszego programu przedstawiono na podstronie raportu Współpraca z organizacjami pozarządowymi.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXXXIV/695/2023 Rady Gminy Raszyn z dnia 25 października 2023 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu ogólnego Gminy Raszyn.
Cel:
Plan ogólny określi podział obszaru gminy na strefy planistyczne (sposób zagospodarowania poszczególnych terenów) oraz wskaże gminne standardy urbanistyczne (określi intensywność zabudowy, wysokości i powierzchni zabudowy oraz minimalnej powierzchni biologicznie czynnej).
Ustalenia zawarte w planie ogólnym będą wiążące dla planów miejscowych oraz dla decyzji o warunkach zabudowy.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XL/590/14 Rady Gminy Raszyn z dnia 21 października 2014 r.
Cel:
Niniejszy dokument określa politykę przestrzenną gminy, w tym lokalne zasady zagospodarowania przestrzennego. Ustalenia studium są wiążące przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego (MPZP).
Realizacja w 2024 r.:
W 2024 r. w Gminie Raszyn obowiązywało 93 MPZP, a Rada Gminy przystąpiła do opracowania i uchwaliła 4 nowe.
Dokumenty planistyczne na stronie gminy: Studium Uwarunkowań i Zagospodarowania Przestrzennego Gminy.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXVII/262/16 Rady Gminy Raszyn z dnia 4 listopada 2016 r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Rewitalizacji Gminy Raszyn na lata 2016-2023.
Gmina na chwilę obecną nie posiada Gminnego Programu Rewitalizacji Raszyna na lata 2023-2033. W najbliższym czasie zostaną podjęte prace mające na celu opracowanie nowego programu.
Cel:
Poprawa jakości życia mieszkańców Gminy Raszyn poprzez kompleksową rewitalizację obszarów zdegradowanych, ze szczególnym uwzględnieniem integracji społecznej i przestrzenno-funkcjonalnej.
Realizacja w 2024 r.:
W 2024 r. została zakończona realizacja zadania stanowiącego główny cel programu pn.: „Adaptacja budynków Austerii na centrum integracji społeczno-kulturalnej – Etap 2” w ramach Programu Mechanizm Finansowy Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Łączny koszt projektu zgodnie z umową z MKiDN: 17.044.044,52 zł, dofinansowanie: 14.059.553,70 zł, w tym: 11.950.620,64 zł ze środków MF EOG a 2.108.933,06 zł ze środków MKiDN.
Zadanie zostało zrealizowane w okresie od 1 stycznia 2021r. do 30 kwietnia 2024r.
W ramach projektu zrewitalizowano budynki należące do kompleksu „Austerii” położone wzdłuż Alei Krakowskiej. Działania rewitalizacyjne trwały nieprzerwanie od 2021 r., a zaczęły się od przeprowadzenia badań archeologicznych i architektonicznych. Po wyłonieniu w drodze postępowania przetargowego generalnego wykonawcy przystąpiono do prac konserwatorskich, restauratorskich oraz budowlanych polegających na remoncie, rozbudowie i przebudowie dawnych budynków poczty, wozowni i kramów. Projekt przewidywał powstanie w tym miejscu Centrum Integracji i Dialogu, w ramach którego działać będzie czytelnia, sala zajęć ruchowych, sala multimedialna, biblioteka, kuchnia do prowadzenia warsztatów i strefa konsumpcyjna.
Programy z obszaru Pomocy społecznej i ochrony zdrowia
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXI/272/12 Rady Gminy Raszyn z dnia 26 kwietnia 2012 r.
Cel:
Strategia uwzględnia zarówno perspektywę odbiorców pomocy społecznej, jak i osób świadczących pomoc. Koncentruje działanie w sferze pomocy społecznej na czterech celach strategicznych, którym odpowiednio przyporządkowaliśmy dziewięć celów operacyjnych wraz z kierunkami działań.
Realizacja w 2024 r.:
Działania wdrażane w ramach założeń niniejszego dokumentu strategicznego mają na celu poprawę warunków życia mieszkańców poprzez rozwiązanie problemów społecznych. Realizacja strategii odbywa się m.in. poprzez podejmowanie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz prowadzenie działań wspierających rodziny.
Ośrodek Pomocy Społecznej w 2024 r. łącznie na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej wydatkował 12.358.267,00 zł.
W 2024 r. z pomocy Ośrodka udzielanej zgodnie z ustawą o pomocy społecznej skorzystało 150 rodzin tj. 286 osób w rodzinach.
Działania służące rozwiązywaniu problemów społecznych były realizowane w ramach innych planów i programów opisanych poniżej.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXXIV/654/2023 Rady Gminy Raszyn z dnia 25 maja 2023 r.
Cel:
Celem głównym Gminnego Programu Wspierania Rodziny dla Gminy Raszyn na lata 2023 – 2025 jest efektywny rozwój systemu wsparcia rodzin ukierunkowany na inicjowanie działań profilaktycznych, tworzenie warunków sprzyjających właściwemu wypełnianiu przez rodziny funkcji opiekuńczo-wychowawczych oraz prowadzenie skutecznej interwencji w sytuacjach tego wymagających. Głównym założeniem systemowych rozwiązań w zakresie wspierania rodziny jest praca z całą rodziną w oparciu o zasadę współpracy i współdziałania służb publicznych, instytucji, organizacji pozarządowych i innych podmiotów zajmujących się pomaganiem rodzinie. Ważną zasadą jest jawność działania organów władzy publicznej oraz podmiotów realizujących zadania publiczne w zakresie wspierania rodziny, jak też poszanowanie godności wszystkich osób.
Realizacja w 2024 r.:
Prowadzono m.in. następujące działania związane ze wspieraniem rodziny:
z form pomocy wynikających z ustawy o świadczeniach rodzinnych zrealizowano 2.114 świadczeń na kwotę 248.323,00 zł,
zasiłki rodzinne - 176,
zasiłki pielęgnacyjne - 351 osób,
Asystent rodziny podjął współpracę z 9 rodzinami i 21 dzieci w tych rodzinach,
Karty Dużej Rodziny - liczba kart przyznanych: tradycyjnych 213, elektronicznych 225,
Poradnictwo specjalistyczne, w szczególności prawne, psychologiczne i rodzinne, jest świadczone osobom i rodzinom, które mają trudności lub wykazują potrzebę wsparcia w rozwiązywaniu swoich problemów życiowych,
Placówki wsparcia dziennego: na terenie gminy są utworzone i prowadzone dwie placówki wsparcia dziennego: Świetlica Środowiskowa „Świetlik” (30 miejsc dla dzieci) oraz Ognisko Wychowawcze w Jaworowej (30 miejsc dla dzieci), koszt utrzymania placówek to kwota 2.994.322,00 zł,
W pieczy zastępczej przebywało 28 dzieci.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXXV/306/2020 Rady Gminy Raszyn z dnia 18 grudnia 2020 r.
Cel:
Celem głównym Programu jest zmniejszenie zjawiska przemocy w rodzinie i problemów z nim związanych na terenie Gminy Raszyn.
Cele szczegółowe:
Podnoszenie świadomości społecznej na temat przyczyn i skutków przemocy w rodzinie,
Ochrona i pomoc osobom doznającym przemocy w rodzinie,
Oddziaływanie wobec osób podejrzanych o stosowanie przemocy w rodzinie i sprawców przemocy,
Podnoszenie kompetencji i wspieranie współpracy realizatorów Programu.
Realizacja w 2024 r.:
Do działań podjętych w 2024 r., służących realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie można zaliczyć m.in.:
spotkania Zespołu Interdyscyplinarnego i grup roboczych (148 spotkań),
w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie realizowano procedurę Niebieskie Karty (założono 39 nowych kart, kontynuowano 21),
wsparcie psychologiczne i prawne dla osób doświadczających przemocy,
udział Zespołu Interdyscyplinarnego w szkoleniach podnoszących kompetencje zawodowe.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXXXVI/719/2023 Rady Gminy Raszyn z dnia 28 listopada 2023r. w sprawie przyjęcia gminnego programu osłonowego „Posiłek dla dzieci i młodzieży” na lata 2024 - 2028
Cel:
Gminny program osłonowy „Posiłek w szkole i w domu” ma na celu zapewnienie pomocy zarówno osobom starszym, niepełnosprawnym i samotnym o niskich dochodach, jak również dzieciom, które wychowują się w rodzinach znajdujących się w trudnej sytuacji. Celem programu jest także zapewnienie wsparcia finansowego organom prowadzącym publiczne szkoły podstawowe w organizacji stołówek oraz miejsc spożywania posiłków w szkołach.
Realizacja w 2024 r.:
Z pomocy skorzystało 56 osób, którym decyzją przyznano świadczenie w postaci:
jednego posiłku dziennie wydawanego w dni robocze, w tym 45 dzieci mających miejsce zamieszkania w gminie (23 dzieci do czasu podjęcia nauki w szkole podstawowej i 22 dzieci do czasu ukończenia szkoły ponadpodstawowej lub szkoły ponadgimnazjalnej),
z posiłku skorzystało także 11 osób dorosłych, które mają dowożony obiad do miejsca zamieszkania,
wypłacono także świadczenie pieniężne na zakup posiłku lub żywności dla 27 osób.
Łączny koszt w 2024 r. wyniósł 110.069,00 zł z czego dotacja z budżetu państwa to kwota 66.042,00 zł.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXXXVII/722/2023 Rady Gminy Raszyn z dnia 14 grudnia 2023 r.
Cel:
Program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii ma charakter ściśle zadaniowy, a gmina, realizując poszczególne zadania z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii, nie finansuje podmiotów czy osób fizycznych (realizatorów poszczególnych zadań), tylko same zadania.
Realizacja w 2024 r.:
Łączne wydatki w ochronie zdrowia w 2024 r. wyniosły ponad 1,7 mln zł, w tym najwyższą kwotę wydatkowano w zakresie zadania dotyczącego ochrony i promocji zdrowia powierzonego w drodze konkursu Caritasowi diecezji Gliwickiej oraz przedsięwzięć dotyczących profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. W głównej mierze skupiały się one na zwiększeniu dostępności do instytucji wspomagających proces leczenia oraz rehabilitacji osób nadużywających substancji psychoaktywnych i ich rodzin, a także na poprawie skoordynowanych działań profilaktycznych, informacyjnych, edukacyjnych i szkoleniowych.
W Punkcie Konsultacyjnym ds. Uzależnień i Przeciwdziałania Przemocy udzielono:
konsultacji psychoterapeutycznych 111 osobom, w tym 34 z problemem alkoholowym, 61 współuzależnionym i doznającym przemocy, 16 osobom z innymi problemami psychologicznymi. Z wyżej wymienionymi osobami odbyło się 451 godzin spotkań,
konsultacji związanych z uzależnieniem 132 osobom, współuzależnieniem – 27 osobom, przemocą w rodzinie 31 osobom, rodzinnych – 116 osobom oraz 50 osobom z zakresu profilaktyki,
ogólnie udzielono około 914 porad i konsultacji.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXXII/633/2023 Rady Gminy Raszyn z dnia 23 marca 2023 r.
Cel:
„Program Ochrony Środowiska dla Gminy Raszyn na lata 2023-2026 z perspektywą na lata 2027-2030” został sporządzony w celu określenia aktualnego stanu środowiska, wskazania celów środowiskowych, a także wyznaczenia zadań umożliwiających ich realizację w perspektywie wieloletniej. To jest podstawowy dokument koordynujący działania na rzecz ochrony środowiska na terenie gminy.
Realizacja w 2024 r.:
W 2024 r. w ramach działań programu zrealizowano:
Zwiększenie powierzchni terenów zielonych – nowe nasadzenia drzew i krzewów na terenach wokół inwestycji gminnych – szkół, w pasach drogowych dróg gminnych ul. Zacisze, ul. Klonowa ul. Opaczewska, na terenach zielonych każdego sołectwa w Gminie,
Corocznie wykonywane są zabiegi pielęgnacyjne drzew i krzewów rosnących na terenie gminy Raszyn, których koszt wyniósł 164.662,00zł (brutto),
Stałe pomiary jakości powietrza za pomocą 7 mierników powietrza,
Systematyczna kontrola gospodarstw w zakresie spalania w piecach grzewczych,
Cyklicznie odbywa się Eko-Piknik w Falentach,
Kontynuowanie akcji informacyjno-promocyjnych pt. "Szanuję sąsiadów, nie spalam odpadów", „NIE TRUJ! WYMIEŃ PIEC, CZAS UCIEKA, SKORZYSTAJ Z DOFINANSOWANIA, UNIKNIJ KARY”, „Sprzątania świata - Polska 2024” pod hasłem „NA STRAŻY CZYSTEJ ZIEMI",
Wprowadzenie na terenie gminy Raszyn w ramach systemu zbiorowej komunikacji lokalnej na trasie: Dawidy Bankowe-Łady-Falenty Nowe-Jaworowa-Rybie-Raszyn-Nowe Grocholice-Puchały-Wypędy-Janki-Sękocin Nowy -Falenty Duże-Falenty-Falenty-Nowe-Podolszyn Nowy bezpłatnej komunikacji przejazdów linią R2 - przez cały rok,
W 2024 r. usunięto 1.550 m3 dzikich wysypisk z terenu gminy Raszyn. Dodatkowo realizowano zadanie dotyczące usuwania pojazdów długotrwale nieużytkowanych oraz takich, które nie posiadają tablic rejestracyjnych z pasa dróg gminnych na teren parkingu. W ramach ww. zadania usunięto 7 wraków samochodów.
W 2024 r. wykonano 11 usług doradczych w tym zakresie.
Kontrola w zakresie przestrzegania wymagań określonych w uchwale, o której mowa w art. 96 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska
liczba kontroli: 171 szt.
liczba popełnionych wykroczeń: 5 szt.
liczba udzielonych pouczeń: 1 szt.
liczba wystawionych mandatów: 0 szt.
liczba spraw skierowanych do sądu: 4 szt.
liczba kontroli: 5 szt.
liczba popełnionych wykroczeń: 2 szt.
liczba udzielonych pouczeń: 1 szt.
liczba wystawionych mandatów: 1 szt.
liczba spraw skierowanych do sądu: 0 szt.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XVI/147/2020 Rady Gminy Raszyn z dnia 31 maja 2020 r.
Umowa nr OŚGK 69/2024 z dnia 23.07.2024 r.
W 2024 r. podjęte zostały działania mające na celu aktualizację planu w dniu 23 lipca 2024 r. podpisana została, umowa nr OŚGK 69/2024, na realizację zadania.
Cel:
Plan gospodarki niskoemisyjnej jest dokumentem strategicznym, który wyznacza działania umożliwiające rozwój gospodarki obszaru Gminy Raszyn, a także jej docelowe przekształcenie w gospodarkę niskoemisyjną. Gospodarka niskoemisyjna to taka, w której rozwój gospodarczy opiera się na idei zrównoważonego rozwoju i przyczynia do realizacji następujących celów:
ograniczenie emisji gazów cieplarnianych,
ograniczenie zużycia energii,
zwiększenie udziału energii ze źródeł odnawialnych, przy jednoczesnej poprawie jakości powietrza.
Realizacja w 2024 r.:
W celu ochrony powietrza Gmina Raszyn w 2024 r. prowadziła stałe pomiary jakości powietrza za pomocą 7 mierników powietrza zainstalowanych w lokalizacjach:
Szkoła Podstawowa w Raszynie: https://airly.eu/map/pl/#52.15466,20.92359,i6587,
Przedszkole nr 1 w Raszynie: http://infomet.nazwa.pl/meteo/raszyn/02/zapylenie.htm
Szkoła Podstawowa w Sękocinie: https://airly.eu/map/pl/#52.10386,20.89039,i6585,
Szkoła Podstawowa w Ładach: https://airly.eu/map/pl/#52.12724,20.96190,i6589,
Świetlica Środowiskowa „Świetlik” na Rybiu: http://infomet.nazwa.pl/meteo/raszyn/01/zapylenie.htm,
Ognisko Wychowawcze w Jaworowej: http://infomet.nazwa.pl/meteo/raszyn/03/zapylenie.htm,
Przedszkole w Falentach, czujnik zakupiony w ramach Funduszu Soleckiego Sołectwa Falenty w 2021 r.: https://airly.eu/map/pl/#52.1373470446,20.9249961376,i43276.
Dzięki wsparciu środków z Samorządu Wojewódzkiego w 2019 r. zostało zakupione przez gminę Raszyn mobilne laboratorium wraz z dronem badające jakość powietrza zwane potocznie „smogowozem”. Tzw. "smogowóz" jest regularnie używany zarówno podczas działań kontrolnych, jak i też ustawiany w roli mobilnej stacji pomiarowej (możliwość dokonywania pomiarów w cyklach 24-godzinnych – zasilany z akumulatora lub w cyklach kilku dniowych- zasilany z sieci energetycznej), służy jako pojazd do transportu drona, uczestniczy podczas kontroli polegających na poborze popiołu z paleniska, jak również uczestniczy we wspólnych kontrolach przeprowadzanych z Wojewódzkim Inspektoratem Ochrony Środowiska w Warszawie.
Systematyczna kontrola gospodarstw w zakresie spalania w piecach grzewczych. W 2024 r. zostało przeprowadzonych łącznie 171 kontroli posesji, co do których istniało podejrzenie, że może dochodzić na nich do spalania odpadów.
W 2024 r. w okresie jesienno-zimowym w wybrane dni od poniedziałku do piątku w godzinach 16-22 oraz w soboty, niedziele i święta na terenie gminy Raszyn wykonano 80 analiz spalin z kominów palenisk domowych za pomocą bezzałogowego systemu latającego – drona.
Pomiary zostały wykonane na bazie sensorów chemicznych, które z dużym prawdopodobieństwem wskazywały na spalanie odpadów w spalinach emitowanych do powietrza z komina badanych posesji. Z uzyskanych danych stwierdzono, że na 1 posesji dochodziło do spalania odpadów co stanowiło podstawę do przeprowadzenia kontroli w zakresie przestrzegania zakazu spalania odpadów w paleniskach domowych i gospodarczych.
Z 30 posesji pracownicy działającego na zlecenie organu Centralnego Laboratorium Pomiarowo-Badawczego Sp. z o.o. z Jastrzębia-Zdroju pobrali z paleniska kotłowni budynku próbkę popiołu do wykonania analizy laboratoryjnej mającej potwierdzić lub wykluczyć podejrzenie spalania odpadów. Na podstawie przeprowadzonej oceny morfologicznej oraz badań fizykochemicznych w 4 próbkach stwierdzono termiczne przekształcanie (spalanie) niedozwolonych substancji (śmieci / odpadów) w piecu, z którego została pobrana próbka. W stosunku do ww. właścicieli posesji Organ Gminy Raszyn wystąpił w charakterze oskarżyciela publicznego do Sądu Rejonowego w Pruszkowie z wnioskiem o ukaranie oraz o zasądzenie na rzecz Gminy Raszyn zwrotu zryczałtowanych wydatków, oraz należności poniesionych przez Gminę z tytułu sporządzenia ekspertyzy w zakresie badań próbek odpadu paleniskowego niezbędnej i koniecznej w toku czynności wyjaśniających w wysokości 1.832,70 zł za 1 próbkę. W ramach ww. postępowaniach Sąd nałożył grzywny w wysokości od 300,00 zł do 500,00 zł.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr VIII/64/2019 Rady Gminy Raszyn z dnia 8 maja 2019 r.
Cel:
Program ograniczenia niskiej emisji to system wsparcia organizacyjnego i finansowego mieszkańców miast i gmin. Podstawowym celem programu jest likwidacja źródeł spalania paliw stałych o mocy do 1 MW niespełniających wymagań ekoprojektu w sektorze komunalno-bytowym oraz sektorze usług i handlu oraz w małych i średnich przedsiębiorstwach.
Realizacja w 2024 r.
W 2024 r. Gmina Raszyn realizując Program Ograniczania Niskiej Emisji, prowadziła nabór wniosków ws. przyznawania dotacji na wymianę istniejących źródeł ciepła opartych na paliwie stałym na ekologiczne. Dotacja nie może przekroczyć 50% kosztów kwalifikowanych inwestycji jednak nie więcej niż:
dla kotłów na gaz, spełniających wymagania ekoprojektu zgodnie z Dyrektywą 2009/125/EC - 4.000,00 zł brutto,
dla kotłów na paliwa stałe, spełniających wymagania ekoprojektu zgodnie z Dyrektywą 2009/125/EC –3.000,00 zł brutto,
dla lokalu w budynku wielorodzinnym – 2.000,00 zł brutto.
Kontynuowanie akcji pt. "Szanuję sąsiadów, nie spalam odpadów".
Kontynuowanie akcji informacyjno-promocyjnych „NIE TRUJ! WYMIEŃ PIEC, CZAS UCIEKA, SKORZYSTAJ Z DOFINANSOWANIA, UNIKNIJ KARY” zachęcających mieszkańców do skorzystania z dofinansowania na wymianę kotłów.
Na terenie gminy Raszyn zostały przeprowadzone liczne akcje edukacyjne skierowane do mieszkańców Gminy z różnych grup wiekowych, obejmujące tematykę z zakresu Programu Ochrony Powietrza, możliwości wykorzystania OZE i oszczędzania energii.
Podczas akcji edukacyjnych:
informowano o przyjęciu uchwały antysmogowej, jej skutkach oraz konieczności przestrzegania zakazów i ograniczeń zawartych w uchwale, m.in. w zakresie: rodzaju instalacji, których użytkowanie jest możliwe/dozwolone, rodzaju paliw, których stosowanie na terenie województwa mazowieckiego jest zakazane, terminach wymiany źródeł ogrzewania (m. in. kotłów, pieców, kominków), w szczególności o obowiązującym od 1 stycznia 2023 r. zakazie użytkowania kotłów na węgiel lub drewno (instalacji na paliwo stałe) niespełniających wymogów dla klasy 3, 4 lub 5 według normy PN-EN 303-5:2012 oraz zakazie użytkowania kominków, które nie spełniają wymogów ekoprojektu lub nie są wyposażone w urządzenia ograniczające emisję pyłu do wartości określonych w ekoprojekcie.
informowano o możliwości uzyskania dopłat i skorzystania z finansowych programów gminnych, wojewódzkich, ogólnokrajowych,
promowano wymianę źródeł ciepła na ekologiczne, termomodernizację budynków, stosowanie dobrych praktyk w zakresie ochrony powietrza i sposobach ograniczania niskiej emisji oraz przyzwyczajeń transportowych,
uświadamiano i wzbogacano wiedzę w zakresie:
zachowań wpływających na jakość powietrza (np. szkodliwość spalania odpadów w paleniskach domowych; spalania złej jakości paliwa, w szczególności w kotłach bezklasowych),
skutków zdrowotnych i finansowych złej jakości powietrza,
działań, które można i należy podejmować, aby lokalnie poprawić jakość powietrza (korzystanie ze zbiorowych systemów komunikacji lub alternatywnych systemów transportu, dbanie o zieleń w miastach.
Edukacja prowadzona była na spotkaniach, warsztatach, stronie Urzędu Gminy Raszyn, za pośrednictwem Facebooka, poprzez artykuły w gazetach, banery, ulotki.
Od 2019 r. Gmina Raszyn wspólnie z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie realizuje ogólnopolski Program Czyste Powietrze, który przeznczony jest dla właścicieli i współwłaścicieli jednorodzinnych domów mieszkalnych lub lokali mieszkalnych wydzielonych w budynkach jednorodzinnych posiadających wyodrębnioną księgę wieczystą.
W ramach programu mieszkańcy mogą ubiegać się o dofinansowanie na kompleksową termomodernizację, wymianę kopciucha na nowe, efektywne i ekologiczne źródło ciepła.
Na podstawie zawartego pomiędzy gminą a WFOŚiGW w Warszawie porozumieniem nr 25/2019 z późniejszymi aneksami na terenie naszej gminy działa punkt konsultacyjno - informacyjny programu, czynny 10 godzin tygodniowo w dniach od poniedziałku do czwartku. W godzinach pracy punktu w 2024 r. udzielono 665 konsultacji mieszkańcom zarówno osobistych jak i telefonicznych, zostało złożonych 50 wniosków oraz przeprowadzono 20 wizyt u mieszkańców.
W ramach prowadzonych działań informacyjno-promocyjnych Gmina Raszyn na bieżąco drukowała informacje, broszury i ulotki udostępnione w ramach Czystego Powietrza, które były ogólnodostępne zarówno w punkcie konsultacyjnym, jak również na terenie Urzędu Gminy Raszyn. Osoby obsługujące punkt czynnie uczestniczyły w organizowanych akcjach z zakresu ochrony środowiska wspólnie z pracownikami Referatu Ochrony Środowiska Urzędu Gminy Raszyn. Materiały informacyjno-promocyjne zostały rozdysponowane także podczas corocznego EKO - Pikniku organizowanego przy udziale gminy i organizowanych w ich ramach spotkań z mieszkańcami.
W 2024 r. zostały zrealizowane 4 akcje edukacyjne z zakresu ochrony powietrza:
Na terenie gminy Raszyn zostały zorganizowane akcje edukacyjne, podczas których mieszkańcom zostały przekazane informacje dotyczące szczegółowych przepisów uchwały antysmogowej m.in. w zakresie:
rodzaju instalacji, których użytkowanie jest możliwe/dozwolone,
rodzaju paliw, których stosowanie na terenie województwa mazowieckiego jest zakazane,
terminach wymiany źródeł ogrzewania (m. in. kotłów, pieców, kominków), w szczególności o obowiązującym od 1 stycznia 2023 r. zakazie użytkowania kotłów na węgiel lub drewno (instalacji na paliwo stałe) niespełniających wymogów dla klasy 3, 4 lub 5 według normy PN-EN 303-5:2012 oraz zakazie użytkowania kominków, które nie spełniają wymogów ekoprojektu, lub nie są wyposażone w urządzenia ograniczające emisję pyłu do wartości określonych w ekoprojekcie.
Akcje edukacyjne miały na celu w szczególności:
kształtowanie zachowań proekologicznych,
informowanie o szkodliwości spalania odpadów,
informowanie o skutkach zdrowotnych spalania odpadów,
informowanie o działaniach, które można i należy podejmować, aby poprawić jakość powietrza.
I. Piknik ekologiczny w Raszynie o tematyce ochrony powietrza:
W ramach Pikniku ekologicznego 3 edukatorów informowało mieszkańców o obowiązujących przepisach w zakresie ochrony powietrza, przeprowadzono zajęcia dla dzieci przekazując informacje o właściwej eksploatacji źródeł ciepła w domach, dopuszczalnych paliwach (w tym o właściwej segregacji odpadów), możliwościach oddziaływania na otaczające nas powietrze, oraz wpływu zanieczyszczeń na zdrowie ludzi, zorganizowano dla dzieci konkursy z nagrodami, które dotyczyły przede wszystkim ochrony powietrza, polegające na wykonywaniu przez dzieci zadań na czas (układanie słów w krzyżówce związanej tematycznie z ochroną powietrza). Nagrodami w konkursach były: 10 gier planszowych o tematyce środowiskowej i 1 oczyszczacz powietrza, zorganizowano warsztaty, w ramach których dzieci własnoręcznie ozdabiały ekologiczne torby (250 sztuk toreb). W ramach zajęć dzieci uzyskały również wiedzę dotyczącą ochrony powietrza. Został zorganizowany quiz ekologiczny, gdzie jako nagrody dostarczono 100 szt. sadzonek drzew liściastych wieloletnich dla zainteresowanych uczestników pikniku. Zorganizowano stoisko przeznaczone dla użytkowników kotłów pozaklasowych, gdzie mieszkańcy dodatkowo zostali poinformowani o:
a) działaniach, jakie wpływają na poprawę jakości powietrza,
b) źródłach dofinansowań do termomodernizacji oraz wymiany sposobu ogrzewania na ekologiczne,
c) karach, jakie grożą za użytkowanie kotłów pozaklasowych.
Zostało przygotowane i rozprowadzone 210 szt. ulotek 4-stronicowych i 40 plakatów. Ulotka zawierała najważniejsze informacje wynikające z:
uchwały nr 204/23 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 21 listopada 2023 r. zmieniająca uchwałę w sprawie programu ochrony powietrza dla stref w województwie mazowieckim,
uchwały nr 162/17 z 24 października 2017 r. Sejmiku Województwa Mazowieckiego tzw. uchwały antysmogowej wprowadzającą na obszarze województwa mazowieckiego ograniczenia i zakazy w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw, - promowanie działań, niezbędnych do poprawy jakości powietrza, które powinny być realizowane przez każdego mieszkańca gminy Raszyn.
Ulotka dotycząca zasad ochrony powietrza w gminie Raszyn
II. Przeprowadzenie spotkania edukacyjnego (warsztatów) skierowanych do mieszkańców Gminy w wieku 60+, obejmującego tematykę z zakresu Programu Ochrony Powietrza dla woj. mazowieckiego, możliwość wykorzystania OZE i oszczędzania energii:
Zwrócono mieszkańcom uwagę w szczególności na:
promowanie:
wymiany źródeł ciepła,
termomodernizacji,
dobrych praktyk w zakresie ochrony powietrza i sposobach ograniczania niskiej emisji oraz przyzwyczajeń transportowych,
odnawialnych źródeł energii,
Uświadomienie społeczeństwa i wzbogacanie wiedzy w zakresie:
a) zachowań wpływających na jakość powietrza (np. szkodliwość spalania odpadów w paleniskach domowych; spalania złej jakości paliwa, w szczególności w kotłach bezklasowych, wpływu użytkowanych pojazdów oraz stylu jazdy),
b) skutków zdrowotnych i finansowych złej jakości powietrza,
c) działań, które można i należy podejmować, aby lokalnie poprawić jakość powietrza, w tym korzyści, jakie niesie dla środowiska:
podłączenie do scentralizowanych źródeł ciepła,
termomodernizacja budynków,
nowoczesne niskoemisyjne źródła ciepła,
korzystanie ze zbiorowych systemów komunikacji lub alternatywnych systemów transportu (rower, poruszanie się pieszo),
zieleń w miastach,
d) informowanie mieszkańców o przyjęciu uchwały antysmogowej, jej skutkach oraz konieczności przestrzegania zakazów i ograniczeń zawartych w uchwale,
e) kształtowanie właściwych zachowań społecznych poprzez propagowanie konieczności oszczędzania energii cieplnej i elektrycznej,
f) uświadamiania społeczeństwa nt. negatywnego wpływu transportu indywidualnego (szczególnie najstarszych i najwyżej emisyjnych pojazdów) na stan powietrza i na zdrowie ludzi,
g) informowanie mieszkańców o możliwości uzyskania dopłat i skorzystania z finansowych programów gminnych, wojewódzkich, ogólnokrajowych.
Prezentacja promowała m.in. tematykę:
obowiązujących przepisów i kontroli ich przestrzegania,
dobrych praktyk w zakresie ochrony powietrza i sposobów ograniczania niskiej emisji,
możliwości pozyskania dofinansowania do wymiany nieekologicznych źródeł ciepła,
odnawialnych źródeł energii.
Przygotowano i rozprowadzono na ten cel 300 szt. 2-stronicowych ulotek dla mieszkańców w wieku 60+, które zawierały informacje dotyczące uchwały antysmogowej, wpływu złej jakości powietrza na zdrowie ludzi, dobrych praktyk związanych z ochroną powietrza do wykorzystania na co dzień. Ulotka zawierała najważniejsze informacje z zakresu:
a) uchwały nr 204/23 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 21 listopada 2023 r. zmieniająca uchwałę w sprawie programu ochrony powietrza dla stref w województwie mazowieckim,
b) uchwały nr 162/17 z 24 października 2017 r. Sejmiku Województwa Mazowieckiego tzw. uchwały antysmogowej wprowadzającą na obszarze województwa mazowieckiego ograniczenia i zakazy w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw,
c) promowania działań, niezbędnych do poprawy jakości powietrza i ograniczenia niskiej emisji,
d) obowiązujących przepisów i kontroli ich przestrzegania,
e) możliwości dofinansowania do wymiany nieekologicznych źródeł ciepła,
f) odnawialnych źródeł energii.
Ulotka skierowana do seniorów w gminie Raszyn
III. Przeprowadzenie warsztatów dla dzieci w szkołach i przedszkolach na terenie gminy Raszyn, obejmujących tematykę z zakresu Programu Ochrony Powietrza dla woj. mazowieckiego w zakresie pogadanki dotyczącej ochrony powietrza i gospodarki odpadami, a także zorganizowano gry i zabawy ekologiczne.
Przeprowadzono warsztaty dla dzieci w placówkach edukacyjnych na terenie Gminy Raszyn, obejmujących tematykę z zakresu Programu Ochrony Powietrza dla woj. Mazowieckiego, podczas których 2 edukatorów przeprowadziło 10 warsztatów edukacyjnych w 10 placówkach oświatowych na terenie Gminy Raszyn. W ramach warsztatów zostały przeprowadzone m.in.:
Pogadanki o sposobach ograniczenia niskiej emisji z gospodarstw domowych, dobrych praktykach w zakresie ochrony powietrza i oszczędzania energii, negatywnym wpływie transportu indywidualnego na stan powietrza i na zdrowie ludzi, odnawialnych i nieodnawialnych źródłach energii.
Quiz o czystym powietrzu, gdzie dzieci będą aktywnie uczestniczyły w spotkaniu poprzez udzielanie odpowiedzi na zadawane pytania.
Gry, zabawy i doświadczenia dla dzieci związane z tematyką ochrony powietrza.
Dla przedszkoli zostały przekazane gry edukacyjne o tematyce ochrony powietrza – 6 szt. Czas trwania warsztatów to 1 godzina lekcyjna, 45 minut.
Miejsca, w których zostały przeprowadzone warsztaty:
Przedszkole z Oddziałami integracyjnymi Nr 1 „Pod Topolą”, ul. Pruszkowska 21C, Raszyn,
Przedszkole Nr 2 „W Stumilowym Lesie”, ul. Lotnicza 43A, Raszyn,
Przedszkole Nr 3 „Wyspa Skarbów”, ul. Poniatowskiego 18, Raszyn,
Przedszkole w Falentach, ul. Opackiego 44, Falenty,
Przedszkole w Sękocinie, ul. Sękocińska 20, Sękocin Stary,
Zespół Szkolno-Przedszkolny w Ładach, Bajkowe Przedszkole, ul. Długa 49, Dawidy Bankowe,
Zespół Szkolno-Przedszkolny w Ładach, Szkoła Podstawowa im. Księcia Józefa Poniatowskiego w Ładach, ul. Długa 49, Dawidy Bankowe,
Szkoła Podstawowa im. Cypriana Godebskiego w Raszynie, ul. Szkolna 2, Raszyn,
Szkoła Podstawowa im. Cypriana Godebskiego w Raszynie, ul. Unii Europejskiej 1, Raszyn,
Szkoła Podstawowa w Sękocinie, ul. Wierzbowa 5, Słomin.
IV. Stoisko informacyjne na Eko-Pikniku w Falentach
Podczas cyklicznie odbywającego się Eko-Pikniku w Falentach, zostało przygotowane przez Urząd Gminy Raszyn stoisko informacyjne, w ramach którego trzech pracowników zajmujących się na co dzień zadaniami związanymi z ochroną powietrza udzielało mieszkańcom informacji, porad o aktualnych przepisach, możliwości uzyskania dofinansowania na wymianę kotła w ramach programów Czyste Powietrze, Stop smog, PONE, kar, jakie grożą za używanie kotłów pozaklasowych. Uczestniczyło 200 osób dorosłych, wśród których rozdystrybuowano 100 szt. ulotek przygotowanych na potrzeby edukacji mieszkańców gminy z zakresu ochrony powietrza. Został zaprezentowany dron i smogowóz, który jest na co dzień używany przez pracowników UGR do przeprowadzania kontroli i prowadzenia pomiarów zanieczyszczeń wydostających się z komina podczas spalania paliw w przydomowych kotłowniach. Zaprezentowane również wilgotnościomierze służące do pomiaru wilgotności drewna spalanego w przydomowych kotłowniach (kominkach). Dla dzieci zostały zorganizowane konkursy rysownicze na najładniejszą pracę o tematyce ochrony powietrza, w których uczestniczyło 200 dzieci.
Liczba godzin szkoleniowych: 6.
Łączna liczba osób objętych działaniami informacyjnymi i edukacyjnymi: 400 osób.
Plakat edukacyjny dotyczący ochrony powietrza w gminie Raszyn
V. Kampania informacyjno - edukacyjna kształtująca świadomość ekologiczną i wiedzę w zakresie zmian klimatu
W ramach kampanii zostało przeprowadzone szereg działań powiązanych ze sobą tematycznie jak i czasowo mających znaczący wpływ na uświadomienie społeczeństwa i wzbogacanie wiedzy w zakresie:
a) zachowań wpływających na jakość powietrza (np. szkodliwość spalania odpadów w paleniskach domowych; spalania złej jakości paliwa, w szczególności w kotłach bezklasowych, wpływu użytkowanych pojazdów oraz stylu jazdy),
b) skutków zdrowotnych i finansowych złej jakości powietrza,
c) działań, które można i należy podejmować, aby lokalnie poprawić jakość powietrza, w tym korzyści,
d) kształtowania właściwych zachowań społecznych poprzez propagowanie konieczności oszczędzania energii cieplnej i elektrycznej,
W miesiącu wrześniu 2024 r. zostały przeprowadzone 4 prelekcje na temat: „Wpływ człowieka na zmiany zachodzące w naszym otoczeniu przy jednoczesnym ukierunkowaniu na właściwe postawy i zachowania, mające wpływ na zmniejszenie negatywnego oddziaływania człowieka na klimat”.
Prelekcje odbyły się:
08.09.2024 r. - jedna prelekcja podczas Eko-Pikniku w Falentach,
17.09.2024 r. - trzy prelekcje w szkole podstawowej w Sękocinie.
W ramach akcji poruszane były m.in.: tematyka obowiązujących przepisów i kontroli ich przestrzegania, dobrych praktyk w zakresie ochrony powietrza i sposobów ograniczania niskiej emisji, możliwości pozyskania dofinansowania do wymiany nieekologicznych źródeł ciepła, odnawialnych źródeł energii.
Podczas Eko Pikniku przeprowadzone zostały również warsztaty ekologiczne dla dzieci i młodzieży.
Opracowana została również broszura dotycząca wpływ człowieka na klimat w formie gry w ilości 300 szt.
Materiały informacyjno-edukacyjne dla użytkowników kotłów pozaklasowych.
Wykonano i rozprowadzono wśród mieszkańców gminy 400 szt. 4-stronicowych ulotek skierowanych bezpośrednio dla użytkowników kotłów pozaklasowych. Ulotka zawierała informacje dotyczące uchwały antysmogowej, możliwości uzyskania dofinansowania do wymiany źródła ciepła, wpływu złej jakości powietrza na zdrowie ludzi oraz kar, jakie grożą za eksploatowanie kotłów pozaklasowych. Zawierała najważniejsze informacje wynikające z:
a) uchwały nr 204/23 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 21 listopada 2023 r. zmieniająca uchwałę w sprawie programu ochrony powietrza dla stref w województwie mazowieckim,
b) uchwały nr 162/17 z 24 października 2017 r. Sejmiku Województwa Mazowieckiego tzw. uchwały antysmogowej wprowadzającą na obszarze województwa mazowieckiego ograniczenia i zakazy w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw,
c) promowanie działań, niezbędnych do poprawy jakości powietrza, które powinny być realizowane przez użytkowników kotłów na paliwo stałe,
d) możliwych formach dofinansowania, na wymianę źródła ogrzewania,
e) konsekwencji, jakie wynikają z użytkowania kotłów pozaklasowych,
f) informacji o konieczności złożenia nowej deklaracji w Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków, w przypadku wymiany źródła ciepła na ekologiczne.
Ulotka dotycząca wymiany pieców pozaklasowych "kopciuchów" w gminie Raszyn
W 2024 r. Gmina Raszyn realizując obowiązek wynikający z aktualizacji Programu Ochrony Powietrza dla stref w województwie mazowieckim, w których zostały przekroczone poziomy dopuszczalne i docelowe substancji w powietrzu, sporządziła opracowanie pn. „Analiza ubóstwa energetycznego dla Gminy Raszyn”.
Analiza ubóstwa energetycznego pozwala na identyfikację osób narażonych na ubóstwo energetyczne oraz na skierowanie do nich wsparcia w jak najkrótszym czasie. Ubóstwo energetyczne występuje wtedy, gdy gospodarstwo domowe nie jest w stanie zapewnić sobie wystarczającego poziomu ciepła, chłodu, oświetlenia i energii do zasilania urządzeń, w wyniku połączenia niskich dochodów, wysokich wydatków energetycznych i niskiej efektywności energetycznej w domu. Kluczowymi elementami analizy ubóstwa energetycznego są:
identyfikacja gospodarstw ubogich energetycznie,
przygotowanie bazy danych o osobach które spełniają wymagania programu StopSmog,
identyfikacja potrzeb inwestycyjnych w zakresie wymiany źródeł ciepła i termomodernizacji w budynkach ubogich energetycznie.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXX/571/09 Rady Gminy Raszyn z dnia 5 marca 2009 r.
Program Priorytetowy pn. „Ogólnopolski program finansowania usuwania wyrobów zawierających azbest". Dotacja z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację zadania pn. „Usuwanie i utylizacja wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Raszyn w 2023 roku”.
Cel:
Program określa zasady organizacji odbioru oraz utylizacji azbestu i wyrobów zawierających azbest od mieszkańców gmin.
Realizacja w 2024 r.
Działania Gminy w zakresie utylizacji azbestowych pokryć dachowych w 2024 r.:
odebrano 50,52 Mg azbestu,
z pomocy Gminy skorzystało 27 mieszkańców,
wydatkowano środki finansowe w wysokości 24.825,54 zł (brutto),
Dodatkowo na utylizację wyrobów azbestowych pozyskano dofinansowanie z WFOŚiGW w Warszawie w wysokości 13.976,77 zł (brutto).
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXXIII Rady Gminy Raszyn z dnia 29 października 2020 r.
Implementacja unijnej dyrektywy 2014/94/UE w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych skutkująca dwoma kluczowymi dokumentami: Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych przyjęte uchwałą Rady Ministrów 29 marca 2017 r. oraz Ustawą z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (t.j. Dz. U. Dz.U. 2019 poz. 1124).
Cel:
Celem przedmiotowej Strategii jest określenie planu działań oraz analiza możliwych do realizacji inwestycji jakie należy podjąć aby w pełni wykorzystać potencjał rozwoju elektromobilności w Gminie. Przygotowany harmonogram działań opracowany został w taki sposób aby w jak najbardziej optymalny sposób sprostać potrzebom transportowym i środowiskowym. Strategia wykazuje spójność z dokumentami strategicznymi i planistycznymi obowiązującymi na terenie Gminy oraz dotychczas realizowanymi inicjatywami Smart City.
Realizacja w 2024 r.:
W 2024 r. założenia Strategii były realizowane zgodnie z przyjętym harmonogramem działań.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXVIII/586/2022 Rady Gminy Raszyn z dnia 21 grudnia 2022 r.
Cel:
Plan wykorzystania zasobu nieruchomości gminy Raszyn nakreśla jedynie główne kierunki działań związanych z gospodarowaniem mieniem gminnym. W stosunku do każdej nieruchomości rozstrzygnięcia o sposobie i formie jej zagospodarowania będą zapadały indywidualnie.
Realizacja w 2024 r.:
Założenia Planu były realizowane.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXXIX/343/2021 Gminy Raszyn z dnia 15 kwietnia 2021 r.
Cel:
Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Raszyn na lata 2021-2025 określa podstawowe zasady gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Raszyn, tworząc warunki do racjonalnego gospodarowania i zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej.
Realizacja w 2024 r.:
W 2024 r. w Gminie Raszyn kwota uzyskana z dzierżawy lokali mieszkalnych wyniosła 140.952,82 zł.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XCIII/754/2024 Rady Gminy Raszyn z dnia 14 marca 2024 r.
Cel:
Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Raszyn w 2024 r. ma zastosowanie do wszystkich bezdomnych zwierząt domowych i gospodarskich a w szczególności do psów i kotów przebywających w administracyjnych granicach gminy Raszyn jak również zapewnienie opieki weterynaryjnej w przypadku zwierząt wolno żyjących, które uległy wypadkom drogowym.
Celem programu jest zapewnienie opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobieganie bezdomności zwierząt na terenie Gminy Raszyn.
Realizacja w 2024 r.:
Na realizację „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Raszyn w 2024 r." zabezpieczono środki finansowe w następujących kwotach:
zapewnienie bezdomnym zwierzętom miejsca w schronisku dla zwierząt – 130.000,00 zł brutto,
opieka nad wolno żyjącymi kotami tj. sterylizacja lub kastracja kotów - 48.000,00zł brutto i dokarmianie – 5.000,00 zł brutto,
odławianie bezdomnych zwierząt – 28.536,00zł brutto,
obligatoryjna sterylizacja albo kastracja zwierząt w schroniskach dla zwierząt wraz z czipowaniem przez lekarza – 12.000,00 zł,
poszukiwanie właścicieli dla bezdomnych zwierząt - 4.000,00 zł,
usypianie ślepych miotów - 4.000,00 zł,
wskazanie gospodarstwa rolnego w celu zapewnienia miejsca dla zwierząt gospodarskich – 8.000,00zł,
odławianie, załadunek i transport zwierząt, gospodarskich do gospodarstwa wskazanego przez zamawiającego – 8.902,83 zł,
zapewnienie całodobowej opieki weterynaryjnej w przypadkach zdarzeń drogowych z udziałem zwierząt – 5.240,00 zł,
Czipowanie zwierząt posiadających właścicieli – 5.000,00 zł,
Sterylizacja i kastracja zwierząt posiadających właścicieli – 11.650,00 zł.
Gmina Raszyn w 2024 r. zrealizowała następujące zadania:
liczba zwierząt objętych akcją kastracji i sterylizacji – 33 sztuk zwierząt domowych oraz 19 kotów wolnożyjących,
liczba zwierząt objętych akcja czipowania – 6 szt.,
liczba wolnożyjących kotów objętych opieką – 22 szt.,
liczba przekazanych bezdomnych psów do schroniska – 20 szt.,
liczba adopcji psów – 5 szt.,
liczba odebranych psów przez właścicieli – 11 szt.,
liczba pozostałych w schronisku psów – 4 szt.,
liczba przekazanych bezdomnych kotów do schroniska – 8 szt.,
liczba adopcji kotów – 4 szt.,
liczba zgonów kotów – 1 szt.,
liczba wykonanych eutanazji kotów – 2 szt.,
liczba pozostałych w schronisku kotów – 1 szt.,
karma przeznaczona dla kotów wolnożyjących – 306,6 kg,
liczba społecznych opiekunów kotów wolno żyjących – karmicieli – 4 osoby.