Realizacja zadań związanych ze sprawami społecznymi, rodziną oraz zdrowiem stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityk programów i strategii przyjętych przez Władze Raszyna. Do najważniejszych z nich należą:
Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2012-2025,
Gminny Program Wspierania Rodziny dla Gminy Raszyn na lata 2023-2025,
Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Gminie Raszyn na lata 2021-2025,
Program Osłonowy w Zakresie Dożywiania "Pomoc Gminy w Zakresie Dożywiania na lata 2024-2028",
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Raszyn na rok 2024.
Dokładniejszy opis wskazanych powyżej programów znajduje się w części raportu poświęconej realizowanym politykom, programom i strategiom.
Aktualny poziom wydatków na pomoc społeczną i wsparcie dla rodziny w 2024 r. wiąże się z kontynuowaniem działań Gminy Raszyn związanych ze wsparciem materialnym dla mieszkańców.
Na poziomu wydatków miała wpływ m.in. ustawa o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego z 23 maja 2024 r.
Na tendencję wpłynęło również przedłużenie kolejnych regulacji wspierających polskie rodziny w postaci dodatku osłonowego niwelującego koszty energii, gazu i żywności, który w 2024 r. charakteryzował się większą kwotą wydatkowaną z budżetu miasta na ten cel niż w roku poprzednim.
Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.
Zadaniem pomocy społecznej jest zapobieganie tym sytuacjom przez podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem. Pomoc społeczna wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwienia im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka.
Zakres pomocy społecznej obejmował zadania określone w ustawie o pomocy społecznej. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej wykonywał także zadania wynikające z innych aktów prawnych m.in. z ustawy o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, ustaw o dodatku osłonowym, elektrycznym czy ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy.
Obecna struktura organizacyjna Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej jest odpowiedzią na diagnozowane na przestrzeni wielu lat potrzeby środowiska lokalnego, określone w oparciu o analizę i ocenę występujących zjawisk, powodujących zapotrzebowanie na różne formy wsparcia.
Łącznie na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej w 2024 r. GOPS wydatkował 12.358.267 zł, w tym dofinansowanie z budżetu państwa na kwotę 8.445.273 zł .
Źródłem finansowania zadań realizowanych przez GOPS są:
środki własne gminy,
dotacje do zadań własnych,
oraz dotacje do zadań zleconych.
W trakcie 2024 r. GOPS kompleksowo realizował zadania własne oraz zadania zlecone z zakresu pomocy społecznej. Dodatkowo, pozyskano środki oraz inne świadczenia ze źródeł zewnętrznych, np. w ramach programów "Posiłek w szkole i w domu", "Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej" czy "Opieka wytchnieniowa". Ponadto, w ramach prowadzonej działalności statutowej GOPS w swojej bieżącej pracy realizował projekty socjalne i działania środowiskowe, m.in. obsługa organizacyjno–techniczna Gminnego Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie.
W ramach zadań własnych i zleconych GOPS ustala prawo:
świadczeń pieniężnych w formie: zasiłków stałych, okresowych, celowych i specjalnych zasiłków celowych, wynagrodzenie należne opiekunowi z tytułu sprawowania opieki przyznane przez sąd,
świadczeń niepieniężnych: praca socjalna, składki na ubezpieczenie zdrowotne, składki na ubezpieczenie społeczne, składki na ubezpieczenie zdrowotne pokrywane ze środków publicznych, pomoc rzeczowa w tym na ekonomiczne usamodzielnienie się, sprawienie pogrzebu, schronienie, posiłek, niezbędne ubranie, organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym, specjalistycznych w miejscu zamieszkania oraz pobyt w domu pomocy społecznej.
Wysokość wypłaconych świadczeń społecznych
Wydatki na bieżące utrzymanie GOPS
Wartość zadań związanych z usługami opiekuńczymi
Najczęściej występującym powodem korzystania z pomocy społecznej w Gminie Raszyn w 2024 r. były długotrwała lub ciężka choroba, ubóstwo oraz niepełnosprawność. Należy przy tym zaznaczyć, że rodzina może korzystać z pomocy z powodu różnych przesłanek jednocześnie (ta sama rodzina może być ujęta w tabeli przy kilku pozycjach).
Aby uzyskać pomoc ze strony GOPS rodzina lub osoba ubiegająca się o pomoc musi spełnić co najmniej dwie przesłanki tj. po pierwsze dochód osoby lub rodziny nie może przekroczyć kryterium ustawowego, po drugie musi wystąpić co najmniej jedna przesłanka, o której mowa w ustawie o pomocy społecznej.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej wspiera osoby, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej. Dla porównania warto dodać, że główne powody korzystania z pomocy społecznej były podobne do występujących rok wcześniej.
W 2024 r. świadczeniami pieniężnymi objęto 114 rodzin, a niepieniężnymi 71 rodzin.
Pracę socjalną świadczono wobec 180 rodzin.
Zadanie własne o charakterze obowiązkowym, dofinansowane z budżetu państwa. Dożywianie dzieci i młodzieży w szkole, a także osób, które własnym staraniem nie są w stanie zapewnić sobie jednego gorącego posiłku dziennie. Dla dzieci i młodzieży posiłki wydawane są w szkołach.
Ogółem z programu „Posiłek w szkole i w domu” w 2024 r. skorzystało 56 osób, którym decyzją przyznano świadczenie, w tym 45 dzieci mających miejsce zamieszkania w gminie. Z posiłku skorzystało także 11 osób dorosłych, które miały dowożony obiad do miejsca zamieszkania.
Łączny koszt programu dożywiania w 2024 r. wyniósł 110.069 zł, z czego dotacja z budżetu państwa to kwota 66.042 zł.
Usługi realizowane są w miejscu zamieszkania osoby niesamodzielnej. Skierowane są do osób samotnych, które z powodu wieku, choroby lub innych przyczyn wymagają pomocy innych osób, a są ich pozbawione.
W 2024 r. usługi świadczone były na rzecz 26 osób łącznie w wymiarze 6.544 godzin.
Łączne wydatki na realizację zadania w 2024 r. wyniosły
143.902 zł (razem z programem „Opieka75+”, z którego otrzymano 33.044 zł).
W 2024 r. z opaski teleopieki korzystały 4 osoby oraz ze skrzynki na klucze - 4 osoby z przyznanymi usługami opiekuńczymi.
W 2024 r. udzielono tej formy pomocy 7 osobom bezdomnym, których ostatnie miejsce zameldowania było na terenie gminy Raszyn. Za opłacenie pobytu w schronisku poniesiono koszt 101.585 zł.
Obowiązek kierowania i ponoszenia odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w domu pomocy społecznej w 2024 r. został spełniony wobec 16 mieszkańców.
Roczna odpłatność ponoszona przez gminę wyniosła 936.530 zł.
Celem programu jest prowadzenie bardziej niezależnego/samodzielnego i aktywnego życia, wsparcie w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym. Skierowany do dzieci do 16. r.ż. z orzeczeniem o niepełnosprawności oraz osób pełnoletnich posiadających orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu znacznym i umiarkowanym albo traktowanym na równi do wymienionych.
Program jest realizowany z Funduszu Solidarnościowego.
W 2024 r. skorzystało z programu 14 osób niepełnosprawnych (7 dzieci z niepełnosprawnością do 16 r.ż., i 7 osób pełnoletnich z niepełnosprawnością).
Zrealizowano ogółem 3.399 godzin usługi asystenckiej wraz z kosztami, łącznie dotacja celowa wnosiła kwotę 174.039,33 zł.
Celem programu jest wsparcie członków rodzin lub opiekunów sprawujących bezpośrednią opiekę nad dziećmi do 16. r.ż.z orzeczeniem o niepełnosprawności a także osób pełnoletnich z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności, poprzez możliwość uzyskania doraźnej, czasowej pomocy w formie usługi opieki wytchnieniowej.
Program realizowany jest z Funduszu Solidarnościowego.
W 2024 r. zrealizowano 750 godzin usług opieki wytchnieniowej dla 11 opiekunów osób z niepełnosprawnością (7 sprawuje opiekę nad 8 dziećmi, a 4 nad osobami pełnoletnimi). Dotacja celowa na kwotę 40.170,66 zł.
W okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2024 r. przedłużono kolejne regulacje, które wspierają rodziny. Dodatek osłonowy miał na celu zniwelować koszty energii, gazu i żywności, dla mniej zamożnych gospodarstw domowych.
Na wykonanie tego zadania gmina otrzymała 48.345 zł. Wypłacono dla 121 gospodarstw domowych dodatki osłonowe. Zadanie zlecone, w całości pokrywane ze środków budżetu państwa.
Dodatek przysługiwał za okres od 1 lipca 2024 r. do 31 grudnia 2024 r.
Wypłacono 272 gospodarstwom domowym bony energetyczne na łączną kwotę 109.427 zł.
Dodatki mieszkaniowe – zadanie własne, świadczenie przysługuje osobom, których stosunek dochodu do wydatków na cele mieszkaniowe (czynsz, opłaty związane z wydatkami mieszkaniowymi) zakwalifikuje ich do świadczenia.
W 2024 r. z tej formy pomocy skorzystało 7 rodzin - mieszkańców gminy na łączną kwotę rocznie 29.298 zł. Wypłacono 71 dodatków mieszkaniowych.
Osoby, które ogrzewają mieszkanie lub dom gazem, otrzymały zwrot podatku VAT od ceny gazu dostarczonego.
W 2024 r. wypłacono 42 dodatki gazowe - zwrotów podatku VAT na kwotę 31.702 zł.
Świetlica Środowiskowa „Świetlik” w Rybiu, zlokalizowana przy ul. Spokojnej 23, funkcjonuje jako placówka wsparcia dziennego oraz animator życia społeczności lokalnej. Dysponuje budynkiem o powierzchni około 800 m², w którym znajdują się dwa oddziały Przedszkola nr 2 „W Stumilowym Lesie”. Przedszkole ma do dyspozycji 3 sale zajęć ze schowkami, szatnię, sanitariaty oraz korzysta z sali widowiskowej. Świetlica ma do dyspozycji 1 salę zajęć, salę prób muzycznych, jadalnię z aneksem kuchennym, salę widowiskową z szatnią i schowkiem na przyrządy, pokój administracji, pokój kierownika oraz sanitariaty. Teren placówki obejmuje również boisko, plac zabaw oraz zadbany ogród z zielenią, wykorzystywany do zajęć terenowych i rekreacji.oraz sanitariaty. Wokół Świetlicy jest zadbany ogród porośnięty trawą, krzewami, drzewami i kwiatami.
Zgodnie ze Statutem Świetlica prowadzi dwa zasadnicze rodzaje zajęć:
Opiekuńczo-wychowawcza placówka wsparcia dziennego
Świetlica obejmuje codzienną opieką i wsparcie edukacyjne 30 dzieci w wieku szkolnym z terenu gminy Raszyn. Opiekę nad dziećmi sprawują dwie wychowawczynie. Dzieci są codziennie odbierane ze szkoły i przyprowadzane do Świetlicy, gdzie przebywają do godziny 18:00.
W trakcie pobytu dzieci otrzymują dwa posiłki dziennie, odrabiają lekcje z pomocą wychowawczyń, biorą udział w zajęciach tematycznych oraz mają zapewnione zajęcia sportowe w wymiarze dwóch godzin tygodniowo. Mogą też korzystać z zajęć korekcyjnych prowadzonych na terenie placówki. Każde dziecko objęte jest indywidualną obserwacją rozwoju – prowadzoną na podstawie dedykowanych arkuszy obserwacji.
Wychowawczynie utrzymują stały kontakt z rodzicami oraz – w razie potrzeby – z wychowawcami szkolnymi, pedagogami i psychologami. W czasie ferii zimowych i wakacji organizowane są specjalne programy: Warsztaty Zimowe (2 tygodnie) oraz Warsztaty Letnie (6 tygodni). W miarę dostępnych miejsc, z oferty wakacyjnej mogą skorzystać również dzieci spoza stałej grupy świetlicowej, mieszkające na terenie gminy Raszyn. Pobyt w Świetlicy jest bezpłatny. W 2024 r. ze stałej oferty opiekuńczo-wychowawczej skorzystało 48 dzieci.
Program codziennej pracy opierał się na działaniach edukacyjnych, wychowawczych, terapeutycznych i rekreacyjnych. Szczególny nacisk położono na wspieranie rozwoju społeczno-emocjonalnego, kompetencji poznawczych oraz aktywności fizycznej.
Animator życia społeczności lokalnej
Placówka prowadzi także szereg zajęć tematycznych i warsztatowych, których celem jest rozwijanie pasji, zainteresowań oraz promowanie aktywnego i twórczego spędzania czasu wolnego. Oferta zajęć skierowana jest do wszystkich grup wiekowych – od najmłodszych dzieci po osoby dorosłe i seniorów – i obejmuje szeroki zakres tematyczny, odpowiadający różnorodnym potrzebom i zainteresowaniom mieszkańców.
W 2024 r. odbyło się 6 imprez okolicznościowych, 7 przedstawień teatralnych dla dzieci, warsztaty tematyczne oraz zajęcia tematyczne (muzyczne, sportowe, plastyczne, kreatywne i rozwijające, warsztaty psychologiczno-rozwojowe).
W 2024 r. Świetlica nawiązała współpracę z Nadleśnictwem Chojnów, dzięki której otrzymała trzy choinki w ramach akcji „Choinka od leśnika”. Z kolei firma PRAJO-SHOP Sp. z o.o. z Wolicy wsparła działalność placówki, przekazując drobne artykuły gospodarstwa domowego do wykorzystania w warsztatach kulinarnych realizowanych przez dzieci uczęszczające na co dzień do grupy świetlicowej.
W 2024 r. Ognisko realizowało swoje zadania statutowe w oparciu o dwie grupy wychowawcze, dysponując 30 miejscami. W roku sprawozdawczym korzystających dzieci było 91. Blisko 85% dzieci zapisanych do Ogniska posiada orzeczenie o niepełnosprawności, przeważnie są to dzieci ze spektrum autyzmu. Coraz więcej, uczęszcza dzieci ze statusem obcokrajowca, aktualnie jest to 10 osób.
Ofertę realizowano poprzez wdrażanie projektów wychowawczych grup w zakresie: wsparcia edukacyjnego, pomocy psychologicznej, zajęcia sportowo-rekreacyjne, zajęcia kulinarne, zajęcia plastyczne, zajęcia rękodzielnicze, zajęcia dla 8-klasisty.
W 2024 r. w Ognisku prowadzono 3 grupy Treningu Umiejętności Społecznych dla dzieci z klas 1-8, w zajęciach wzięło udział 23 uczestników. Na czas ferii zimowych i wakacji opracowaliśmy specjalną ofertę programową. Łącznie z tych zajęć skorzystało 90 uczestników.
W 2024 r. przeprowadzono 6 otwartych warsztatów plastycznych i 4 imprezy okolicznościowe (święto pieczonego ziemniaka, bal halloween, andrzejki, koncert szantowy). Placówka wzięła aktywny udział w kampanii ogólnopolskiej „Dzieciństwo bez przemocy”.
Dzięki nawiązaniu współpracy z fundacją Leroy Merlin udało się odnowić salę młodszej grupy i wyposażyć ją w nowe meble.
Działania gminy z zakresu wspierania rodziny dotyczyły również kontynuacji pomocy obywatelom Ukrainy. Wsparcie realizowane w ramach ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, realizowano z Funduszu Pomocy.
Pomoc obywatelom Ukrainy
Udzielona ze środków z Funduszu Pomocy Banku Gospodarstwa Krajowego przeznaczonych na realizację zadań na rzecz pomocy obywatelom Ukrainy na zasadach i w trybie ustawy z dnia 12 marca 2002 r. o pomocy społecznej w oparciu o art. 29 i 30 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa w 2022 r.:
Zasiłek celowy - dla 1 obywatela Ukrainy w wysokości 700 zł,
Sprawienie pogrzebu - dla 2 obywateli Ukrainy na kwotę 14.880 zł,
Jednorazowe świadczenie pieniężne w wysokości 300 zł na osobę - wypłacono dla 51 obywateli Ukrainy posiadających status UKR*, na kwotę 15.300 zł. (art. 31 ustawy z dnia 12.03.2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa),
Świadczenia rodzinne wypłacone na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa:
zasiłki rodzinne i dodatki do zasiłku rodzinnego - dla 65 obywateli Ukrainy na kwotę 12.355 zł,
zasiłki pielęgnacyjne - dla 6 osób na kwotę 15.757 zł,
świadczenie pielęgnacyjne (stare zasady) - 27 świadczeń na kwotę 71.712 zł,
świadczenie pielęgnacyjne (nowe zasady) - 14 świadczeń na kwotę 41.832 zł,
składki ubezpieczenia zdrowotnego - 3 świadczenia oraz społecznego - 24 świadczeń na łączną kwotę 20.307 zł.
* UKR: Posiadanie numeru PESEL z przypisanym mu statusem „UKR” stanowi urzędowe poświadczenie posiadania uprawnienia do pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz uprawnień towarzyszących, wynikających z poszczególnych przepisów ustawy specjalnej, m.in. związanych z wykonywaniem w Polsce pracy.
Ochrona zdrowia to sektor, który często nie charakteryzuje się wysokimi wydatkami, ale pomimo tego zakres realizowanych zadań pozostaje zróżnicowany. Podstawowe obowiązki gminy w tym zakresie zostały zawarte w ustawie o samorządzie gminnym, która wskazuje, iż zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, wśród których uwzględnia się m.in. sprawy ochrony zdrowia. Jednakże szczegółowe kompetencje określają także inne akty prawne, w szczególności ustawy, które dotyczą przedsięwzięć związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz przeciwdziałaniem narkomanii.
Corocznym przedsięwzięciem realizowanym przez gminę były zadania określone w ramach programu rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii. W założeniu uwzględniał on tworzenie warunków przeciwdziałających problemom związanym z uzależnieniami i przemocą w rodzinie, a także działania na rzecz ograniczenia dostępności do alkoholu oraz profilaktykę uzależnień zarówno wśród dzieci, młodzieży, jak i dorosłych.
Łączne wydatki w ochronie zdrowia w 2024 r. wyniosły ponad 1,7 mln zł, w tym najwyższą kwotę wydatkowano w zakresie przedsięwzięć dotyczących profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. W głównej mierze skupiały się one na zwiększeniu dostępności do instytucji wspomagających proces leczenia oraz rehabilitacji osób nadużywających substancji psychoaktywnych i ich rodzin, a także na poprawie skoordynowanych działań profilaktycznych, informacyjnych, edukacyjnych i szkoleniowych.
W ramach powyższego zadania finansowano działalność i wyposażenie Punktu Konsultacyjnego ds. Uzależnień i Przeciwdziałania Przemocy w Raszynie, przy ul. Poniatowskiego 20, w którym mieszkańcy otrzymali informacje na temat wszelkiego typu uzależnień i możliwości ich leczenia. Osoby zgłaszające się samodzielnie były motywowanie do podjęcia terapii w placówkach leczenia uzależnienia jak również prowadzono w tym zakresie konsultacje psychoterapeutyczne.
Pracownicy Punktu Konsultacyjnego ds. Uzależnień i Przeciwdziałania Przemocy udzielili konsultacji związanych z uzależnieniem 132 osobom, współuzależnieniem - 27 osobom, przemocą w rodzinie - 31 osobom, rodzinnych - 116 osobom, oraz 50 osobom z zakresu profilaktyki. Ogólnie udzielono około 914 porad i konsultacji.
Do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Raszynie wpłynęło 9 wniosków o zobowiązanie do leczenia odwykowego dla mieszkańców Gminy Raszyn, w tym 6 od rodzin osób nadużywających alkoholu, a 7 z Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie.
Głównym partnerem we współpracy na rzecz profilaktyki uzależnień jest Raszyńskie Stowarzyszenie Rodzin Abstynenckich Klub Arka. Tworzy ono rozszerzone formy rehabilitacji osób uzależnionych którzy ukończyli terapię odwykową lub są w fazie podejmowania decyzji o utrzymaniu abstynencji. Praca w grupie poprzez edukację i wsparcie, uczy przede wszystkim zapobiegania nawrotom choroby oraz radzenie sobie z głodem.
Wspólnie ze Stowarzyszeniem zorganizowano XXV FORUM ABSTYNENCKIE - imprezę profilaktyczno–muzyczną.
Na rzecz ochrony zdrowia w 2024 r. podjęte zostały również inne działania obejmujące współpracę z organizacjami pozarządowymi. Dzięki temu kontynuowano realizację zadań z zakresu ochrony i promocji zdrowia w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy o działalności leczniczej.
Dokładniejszy opis zadań zrealizowanych w ramach pożytku publicznego znajduje się w części raportu dotyczącej Współpracy z NGO.